ΠΟΛ. 1017/2018 Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 404 και 405 (τροποποιήσεις διατάξεων του ν.δ. 356/1974-ΚΕΔΕ) καθώς και των άρθρων 176,177, 207 και 208 (τροποποιήσεις διατάξεων του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και του Πτωχευτικού Κώδικα) του ν. 4512/2018 (ΦΕΚ Α'5/17.1.2018) και συναφή θέματα.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΑΔΕ
Ανεξάρτητη Αρχή 
Δημοσίων Εσόδων
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ 
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΣΠΡΑΞΕΩΝ 
ΤΜΗΜΑΤΑ Β', Ε'
Ταχ. Δ/νση:Καρ. Σερβίας 10
Ταχ.Κώδικας:10672, Αθήνα
Τηλέφωνο:210 3614280, 3636872,
Fax:3613274 210 3635077
Url: www.aade.gr

ΑΔΑ: ΩΤ1Κ46ΜΠ3Ζ-75Τ

ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Αθήνα , 1 Φεβρουαρίου 2018

ΠΟΛ. 1017

ΠΡΟΣ: Ως πίνακα διανομής

ΘΕΜΑ: Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 404 και 405 (τροποποιήσεις διατάξεων του ν.δ. 356/1974-ΚΕΔΕ) καθώς και των άρθρων 176,177, 207 και 208 (τροποποιήσεις διατάξεων του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και του Πτωχευτικού Κώδικα) του ν. 4512/2018 (ΦΕΚ Α'5/17.1.2018) και συναφή θέματα.

Με την παρούσα εγκύκλιο:

Α. Κοινοποιούμε τις διατάξεις:

i. των άρθρων 404 και 405 του Κεφαλαίου Ε του Τμήματος ΙΒ του νόμου 4512/2018 «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής και άλλες διατάξεις» (Α'5/2018), με τα οποία τροποποιήθηκαν διατάξεις του ν.δ.356/1974 (ΚΕΔΕ), κυρίως για λόγους προσαρμογής του οικείου θεσμικού πλαισίου με τη θεσπισθείσα με τις νέες διατάξεις διαδικασία διενέργειας των πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα και εναρμόνισης κατά τα λοιπά με τις νέες διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (ΚΠολΔ) ως προς το χρόνο άσκησης αναγγελίας απαιτήσεων δανειστών και κατάταξης των απαιτήσεών τους.

Συνοπτικά, οι κυριότερες μεταβολές που επήλθαν στο δίκαιο της διοικητικής εκτέλεσης, με την επιφύλαξη των ειδικότερα οριζόμενων στις σχετικές μεταβατικές διατάξεις, είναι οι ακόλουθες:

Εκτενέστερη παρουσίαση των ανωτέρω νομοθετικών μεταβολών γίνεται στο Μέρος Πρώτο της παρούσας.

ii. των άρθρων 176 και 177 του Κεφαλαίου Α και των άρθρων 207 και 208 του Κεφαλαίου Γ του Τμήματος Γ του ιδίου νόμου, με τα οποία επήλθαν μεταβολές στο δίκαιο της κοινής αναγκαστικής εκτέλεσης και της πτώχευσης, κυρίως κατά το μέρος που αφορούν τροποποιήσεις ως προς την κατάταξη απαιτήσεων δανειστών καθώς και την αποκλειστική πλέον διενέργεια των κατά τον ΚΠολΔ πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα από 21.2.2018. Το κείμενο των εν λόγω διατάξεων παρατίθεται στο παράρτημα της παρούσας, ενώ, ειδικά για τα νέα άρθρα 977Λ του ΚΠολΔ και 156Λ του Πτωχευτικού Κώδικα περί κατάταξης απαιτήσεων δανειστών, που εισήχθησαν με τα άρθρα 176 και 177 του ν. 4512/2018, αντίστοιχα, γίνεται συνοπτική αναφορά στο Μέρος Δεύτερο της παρούσας.

B. Παρέχουμε οδηγίες κατά περίπτωση, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας:

α) ως προς τον τρόπο εφαρμογής των διαλαμβανόμενων στην Κοινή Απόφαση του Yπουργού Οικονομικών, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ΠΟΛ 1011/2018 (ΦΕΚ Β 63/18.1.2018), με θέμα «Τρόπος προσδιορισμού της εμπορικής αξίας του ακινήτου που κατάσχεται ή εκπλειστηριάζεται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974), καθορισμός του αρμόδιου οργάνου προσδιορισμού της αξίας αυτής, της αμοιβής και του τρόπου πληρωμής αυτού καθώς και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος» (βλ. Μέρος Τρίτο της παρούσας) και

β) ως προς τη διαδικασία μείωσης της τιμής πρώτης προσφοράς στους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμούς (βλ. Μέρος Τέταρτο της παρούσας).

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ :

Τροποποιήσεις στο ν.δ. 356/1974 (ΚΕΔΕ) μετά το ν. 4512/2018

Α.1.Τροποποιήσεις στην προδικασία και την κύρια διαδικασία των διενεργούμενων κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμών (κινητών και ακινήτων) και συναφή θέματα :

(i) Θέσπιση διενέργειας και των κατά ΚΕΔΕ διενεργούμενων πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα. Αποκλειστική διενέργεια αυτών με ηλεκτρονικά μέσα από 1.5.2018.

Με την αντικατάσταση της παραγράφου 3 του άρθρου 43 του ΚΕΔΕ θεσπίζεται, κατά τα πρότυπα της κοινής αναγκαστικής εκτέλεσης, η διενέργεια και των κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμών ακινήτων με ηλεκτρονικά μέσα από πιστοποιημένο για το σκοπό αυτό υπάλληλο πλειστηριασμού, σύμφωνα με τις νέες διατάξεις των άρθρων 959 και 998 καθώς και των άρθρων 1001 επ. ΚΠολΔ, όπως εκάστοτε ισχύουν, εφόσον δεν αντίκεινται στις διατάξεις του ΚΕΔΕ. Με τις νέες διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 19 του ΚΕΔΕ προβλέπεται ότι η διενέργεια πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα εφαρμόζεται και στον πλειστηριασμό κινητών. Συνοπτικά και λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις των παραγράφων 2, 4 έως 6, 11 και 12 του άρθρου 959 του ΚΠολΔ (βλ. σχετικά επί του άρθρου 959 Λ ΚΠολΔ και την Λπόφαση Υπουργού Δικαιοσύνης και Διαφάνειας με αριθμ. 41756 οικ/2017 ΦΕΚ Β 1884/30.5.2017, όπως ισχύει με θέμα «Διενέργεια του πλειστηριασμού με ηλεκτρονικά μέσα») , αναφέρεται ότι :

❖ Μετά τα παραπάνω επισημαίνεται ότι :

α) οι νέες διατάξεις περί διενέργειας του πλειστηριασμού με ηλεκτρονικά μέσα αφορούν κατά κύριο λόγο ενέργειες του υπαλλήλου του πλειστηριασμού (στο πλαίσιο της προδικασίας και κύριας διαδικασίας αυτού). Για το λόγο αυτό και ο ισχύων τρόπος άσκησης αναγγελίας των απαιτήσεων του Δημοσίου δεν μεταβάλλεται και σε κάθε περίπτωση δεν διενεργείται με ηλεκτρονικά μέσα (ανεξαρτήτως του τρόπου διενέργειας του πλειστηριασμού),

β) σύμφωνα με το άρθρο 6 της 41756 οικ/2017 ΦΕΚ Β 1884/30.5.2017 Απόφασης του Υπουργού Δικαιοσύνης και Διαφάνειας, δεν προβλέπεται η πιστοποίηση του επισπεύδοντα δανειστή ως χρήστη των ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ. και ως εκ τούτου οι αρμόδιες υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης δύνανται ως «επισκέπτες» να ενημερώνονται για τη διενέργεια του πλειστηριασμού, δίχως ειδικές διαδικασίες εγγραφής,

γ) στον πλειστηριασμό που επισπεύδεται από τη Φορολογική Διοίκηση και διενεργείται με ηλεκτρονικά μέσα, όπως και στην περίπτωση του πλειστηριασμού με φυσικό τρόπο, επιβάλλεται η άμεση ενημέρωση του υπαλλήλου του πλειστηριασμού σε κάθε περίπτωση ματαίωσης ή αναστολής αυτού σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (π.χ. υπαγωγή σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων στη Φορολογική Διοίκηση οφειλών σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, αναστολή διενέργειας αυτού μετά από δικαστική απόφαση κ.λπ.).

Μεταβατικές διατάξεις:

1) Στην παράγραφο 1 του άρθρου 405 του ν. 4512/2018 προβλέπεται ρητά ότι οι διενεργούμενοι κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμοί διεξάγονται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα από την 1.5.2018 και μετά, ανεξάρτητα από το χρόνο επιβολής της κατάσχεσης ή το χρόνο έκδοσης του προγράμματος πλειστηριασμού και ως εκ τούτου συνάγεται ότι από την ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 4512/2018, ήτοι από την 17.1.2018 και μέχρι την 30.4.2018, είναι δυνατή η διενέργεια πλειστηριασμού και με ηλεκτρονικά μέσα (εκτός δηλ. της δυνατότητας διενέργειας του πλειστηριασμού με φυσικό τρόπο).

2) Στην παράγραφο 2 του άρθρου 405 του ιδίου νόμου προβλέπεται ότι για τους πλειστηριασμούς που έχει ήδη οριστεί να πραγματοποιηθούν με φυσικό τρόπο οποτεδήποτε μετά τις 30.4.2018 και έχει ήδη συντελεστεί η σχετική προδικασία (κοινοποιήσεις, δημοσιεύσεις κ.λπ.), ο προϊστάμενος της αρμόδιας για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής υπηρεσίας υποχρεούται στη γνωστοποίηση της μεταβολής του τρόπου και του χρόνου διενέργειας του πλειστηριασμού. Για το σκοπό αυτόν εκδίδεται νέα περίληψη του προγράμματος πλειστηριασμού, στην οποία γίνεται μνεία του εκδοθέντος κατά τα ανωτέρω προγράμματος πλειστηριασμού, της μεταβολής του τρόπου και του χρόνου διενέργειας του πλειστηριασμού, καθώς και της τυχόν αντικατάστασης του συμβολαιογράφου που είχε οριστεί αρχικά ως υπάλληλος του πλειστηριασμού, εφόσον ο τελευταίος δεν έχει πιστοποιηθεί ή δεν μπορεί να ασκήσει τα καθήκοντά του για οποιονδήποτε λόγο. Σε κάθε περίπτωση τηρούνται οι διατυπώσεις των άρθρων 20 και 41 του ΚΕΔΕ, όπως ισχύουν μετά την τροποποίησή τους με τις διατάξεις του ν. 4512/2018. Ο ως άνω πλειστηριασμός είναι άκυρος, εάν δεν τηρηθούν οι ανωτέρω διατυπώσεις το αργότερο είκοσι (20) εργάσιμες ημέρες πριν από την ημερομηνία διενέργειας του αρχικού πλειστηριασμού.

3) Στην παράγραφο 3 του άρθρου 405 του ιδίου νόμου προβλέπεται ότι για πλειστηριασμούς κατά ΚΕΔΕ που θα διενεργηθούν με φυσικό τρόπο μέχρι τις 30.4.2018 εφαρμόζονται οι διατάξεις του ΚΕΔΕ, όπως αυτές ισχύουν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος.

4) Στην παράγραφο 12 του άρθρου 60 του ν. 4472/2017, όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του με τις διατάξεις του άρθρου 208 του ν. 4512/2018, προβλέπεται ότι οι καταργούμενες ή τροποποιούμενες διατάξεις με το άρθρο 207 του ανωτέρω νόμου, αναφορικά με την κύρια διαδικασία των φυσικών πλειστηριασμών, διατηρούνται σε ισχύ ειδικά για τους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ φυσικούς πλειστηριασμούς έως 30.4.2018.

(ii) Εναρμόνιση του χρόνου και τρόπου διενέργειας πλειστηριασμού με ηλεκτρονικά μέσα κατά τα πρότυπα του ΚΠολΔ

Με την αντικατάσταση των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 21 και της παραγράφου 2 του άρθρου 42 του ΚΕΔΕ ορίζεται πλέον σαφώς ότι οι διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 959 ΚΠολΔ και των παραγράφων 2 έως 4 του άρθρου 998 ΚΠολΔ ως προς το χρόνο και τρόπο διενέργειας των πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα εφαρμόζονται αναλόγως και στους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμούς με ηλεκτρονικά μέσα κινητών ή ακινήτων αντίστοιχα.

Ειδικότερα, οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί διενεργούνται μόνο εργάσιμη ημέρα, Τετάρτη ή Πέμπτη ή Παρασκευή, από τις 10:00 π.μ. έως τις 14:00 ή από τις 14:00 έως τις 18:00.

Ηλεκτρονικός πλειστηριασμός δεν μπορεί να γίνει από 1η Αυγούστου έως 31η Αυγούστου, καθώς και την προηγούμενη και την επομένη εβδομάδα της ημέρας των εκλογών για την ανάδειξη βουλευτών, αντιπροσώπων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Οργάνων Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η απαγόρευση αυτή ισχύει και για τις επαναληπτικές εκλογές και μόνο για τις περιφέρειες που διεξάγονται τέτοιες, εκτός αν πρόκειται για πλοία, αεροσκάφη και για πράγματα που μπορούν να υποστούν φθορά. Η απαγόρευση διενέργειας του πλειστηριασμού από 1η έως 31η Αυγούστου δεν εφαρμόζεται, όταν πρόκειται για πλοία και αεροσκάφη.

Σε περίπτωση πάντως που τα κατασχεμένα πράγματα βρίσκονται στην περιφέρεια περισσότερων ειρηνοδικείων, ο πλειστηριασμός διενεργείται, κατ' επιλογή του επισπεύδοντος, στην περιφέρεια οποιουδήποτε εκ των άνω ειρηνοδικείων. Εάν ο πλειστηριασμός μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά σε μία μόνο από αυτές, επιλέγεται υποχρεωτικά η περιφέρεια του συγκεκριμένου ειρηνοδικείου, και, αν για οποιονδήποτε λόγο, δεν μπορεί να διενεργηθεί σε καμία από αυτές, τότε επιλέγεται η περιφέρεια του συμβολαιογραφικού συλλόγου της πρωτεύουσας του κράτους. Λρμόδιο για την επίλυση των διαφορών που αναφύονται από τη διενέργεια του πλειστηριασμού είναι το δικαστήριο του τόπου εκτέλεσης.

(iii) Θέσπιση ηλεκτρονικής δημοσίευσης περιλήψεων προγραμμάτων πλειστηριασμού σε διαδικτυακό τόπο και μεταβολή /εναρμόνιση του χρόνου κοινοποίησης και δημοσίευσης του προγράμματος πλειστηριασμού

Με την αντικατάσταση των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 20 και των παραγράφων 4 και 5 του άρθρου 41 του ΚΕΔΕ και μόνο για τους διενεργούμενους με ηλεκτρονικά μέσα πλειστηριασμούς κινητών και ακινήτων :

(iv) Θέσπιση ελάχιστου/υποχρεωτικού περιεχομένου της περίληψης προγράμματος πλειστηριασμού

Με την αντικατάσταση της παραγράφου 1 του άρθρου 20 καθώς και της παραγράφου 4 του άρθρου 41 ορίζεται πλέον ρητά το ελάχιστο / υποχρεωτικό περιεχόμενο της περίληψης προγράμματος πλειστηριασμού (κινητών και ακινήτων). Ειδικότερα:

(v) Θέσπιση ειδικής προθεσμίας κατάθεσης εκπλειστηριάσματος από τον υπάλληλο του πλειστηριασμού με ηλεκτρονικά μέσα.

Με την τροποποίηση της παραγράφου 1 του άρθρου 45 και μόνο για τους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ με ηλεκτρονικά μέσα πλειστηριασμούς θεσπίζεται ειδική προθεσμία απόδοσης του εκπλειστηριάσματος, κατά παρέκκλιση των όσων ορίζονται στην παράγραφο 13 του άρθρου 959 του ΚΠολΔ. Ειδικότερα προβλέπεται ότι ο υπάλληλος του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού οφείλει, το αργότερο την πέμπτη εργάσιμη ημέρα από την κατάθεση του πλειστηριάσματος από τον υπερθεματιστή κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στα άρθρα 44 και επ. του ΚΕΔΕ, να καταθέσει το πλειστηρίασμα στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

vi) Μεταβολή του χρόνου αποστολής των σχετικών εγγράφων στον υπάλληλο του πλειστηριασμού σε τουλάχιστον πέντε ημέρες πριν από τον πλειστηριασμό

Με την αντικατάσταση των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 21 και την τροποποίηση της παραγράφου 1 του άρθρου 43, της παραγράφου 2 του άρθρου 49 καθώς και της παραγράφου 2 του άρθρου 52 του ΚΕΔΕ και μόνο για τους διενεργούμενους με ηλεκτρονικά μέσα πλειστηριασμούς κινητών και ακινήτων, για λόγους εναρμόνισης και προσαρμογής στις νέες διατάξεις του ΚΠολΔ περί διενέργειας πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα, μεταβάλλεται ο χρόνος αποστολής των σχετικών εγγράφων του πλειστηριασμού στον πιστοποιημένο για το σκοπό αυτό υπάλληλο του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού σε πέντε τουλάχιστον ημέρες πριν από τον πλειστηριασμό, αντί της προθεσμίας των είκοσι τεσσάρων (24) ωρών πριν από τον πλειστηριασμό, που ίσχυε.

(vii) Δυνατότητα ανάθεσης της σύνταξης προγράμματος πλειστηριασμού ακινήτων σε δικαστικό επιμελητή

Με την τροποποίηση του άρθρου 41 του ΚΕΔΕ, προς άρση οποιασδήποτε αμφισβήτησης, αποσαφηνίζεται και προβλέπεται ρητά πλέον ότι η σύνταξη του προγράμματος πλειστηριασμού ακινήτων μπορεί να ανατίθεται σε δικαστικό επιμελητή, όπως άλλωστε τούτο ισχύει ήδη και στο πρόγραμμα πλειστηριασμού κινητών (βλ. σχετικά άρθρο 19 ΚΕΔΕ)

(viii) Δυνατότητα επιλογής υπαλλήλου του πλειστηριασμού πέραν της περιφέρειας στην οποία υπάγεται ο ορισθείς τόπος του πλειστηριασμού με ηλεκτρονικά μέσα

Με την αντικατάσταση των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 21, της παραγράφου 1 του άρθρου 42 και την τροποποίηση της παραγράφου 1 του άρθρου 49 και της παραγράφου 1 του άρθρου 52 του ΚΕΔΕ παρέχεται πλέον και στους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμούς κινητών, ακινήτων, πλοίων και αεροσκαφών, όπως ισχύει και στο δίκαιο της κοινής αναγκαστικής εκτέλεσης, η δυνατότητα διενέργειας πλειστηριασμού ενώπιον συμβολαιογράφου διορισμένου στην περιφέρεια του συμβολαιογραφικού συλλόγου του τόπου εκτέλεσης, ή, αν και αυτό δεν είναι δυνατό, του συμβολαιογραφικού συλλόγου της πρωτεύουσας του κράτους, σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο δεν είναι δυνατό να ορισθεί συμβολαιογράφος του τόπου εκτέλεσης (κατάσχεσης).

Με την τροποποίηση των διατάξεων της παραγράφου 7 του άρθρου 39 του ΚΕΔΕ ορίζεται πλέον ότι για τα προγράμματα πλειστηριασμών που εκδίδονται μετά τη δημοσίευση του ν. 4512/2018 ήτοι μετά την 17.1.2018, επί κατασχέσεων ακινήτων που έχουν ήδη επιβληθεί μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης της παραγράφου 7 του άρθρου 36 του ΚΕΔΕ ήτοι μέχρι την 18.1.2018 (ημερομηνία έκδοσης της Κοινής Απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων ΠΟΛ 1011/2018, ΦΕΚ Β 63/18.1.2018) επαναπροσδιορίζεται, χωρίς την τήρηση άλλων διατυπώσεων, η τιμή της πρώτης προσφοράς και σαφώς ορίζεται ότι αυτή είναι η εμπορική αξία των ακινήτων. Λεπτομέρειες αναφορικά με τον τρόπο προσδιορισμού της τιμής πρώτης προσφοράς, τον καθορισμό του αρμόδιου οργάνου προσδιορισμού της αξίας αυτής, της αμοιβής και του τρόπου πληρωμής αυτού κ.α. ορίζονται στην ανωτέρω απόφαση, ενώ ειδικότερα ζητήματα εφαρμογής αυτής θίγονται στη συνέχεια.

Άλλωστε, με τις διατάξεις του άρθρου 78 του ν.4472/2017 (ΦΕΚ Α 74/2017) τροποποιήθηκαν οι διατάξεις των άρθρων 36 και 37 του ΚΕΔΕ, και σαφώς ορίζεται πλέον ότι, για κατασχέσεις ακινήτων που επιβάλλονται μετά τη δημοσίευση της προβλεπόμενης στην παράγραφο 7 του άρθρου 36 του ΚΕΔΕ Κοινής Απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων ήτοι μετά την 18.1.2018, η εκτίμηση της αξίας και ο καθορισμός της τιμής πρώτης προσφοράς γίνεται στην εμπορική αξία τους.

Μετά τα παραπάνω επισημαίνεται ότι :

Α.3. Διεύρυνση της προθεσμίας άσκησης αναγγελίας του Δημοσίου το αργότερο σε δέκα πέντε ημέρες από τον πλειστηριασμό

Με την τροποποίηση των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 55 του ΚΕΔΕ επήλθε επιμήκυνση της προθεσμίας για την αναγγελία των απαιτήσεων του Δημοσίου με επίδοση των αναγγελιών το αργότερο δεκαπέντε (15) ημέρες μετά την ημέρα διενεργείας του πλειστηριασμού, κατά τα νέα πρότυπα άλλωστε και των νέων διατάξεων του ΚΠολΔ (βλ. σχετικά την παράγραφο 1 του άρθρου 972 ΚΠολΔ, όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις της παραγράφου 12 του άρθρου 207 του ν. 4512/2018).

❖ Υπενθυμίζεται ότι :

Α.4. Εναρμόνιση των διατάξεων του ΚΕΔΕ περί κατάταξης απαιτήσεων του Δημοσίου με τον ΚΠολΔ και τον Πτωχευτικό Κώδικα

Με την αντικατάσταση των διατάξεων του άρθρου 61 του ΚΕΔΕ (με την παράγραφο 13 του άρθρου 404 του ν. 4512/2018), που ρυθμίζουν την προνομιακή κατάταξη των απαιτήσεων του Δημοσίου σε περίπτωση διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης επί περιουσιακού στοιχείου οφειλέτη του καθώς και σε περίπτωση πτώχευσης, οι νέες διατάξεις του ΚΕΔΕ εναρμονίστηκαν και ρητά με τις οικείες διατάξεις του ΚΠολΔ (άρθρα 975 επ.) και του Πτωχευτικού Κώδικα (άρθρα 154 επ.), αντίστοιχα, όπως ισχύουν, με παραπομπή στις εν λόγω διατάξεις.

Λναφορικά με την κατάταξη απαιτήσεων του Δημοσίου στη διοικητική και την κοινή αναγκαστική εκτέλεση μετά τη θέση σε ισχύ των διατάξεων του ν. 4335/2015, υπενθυμίζεται η ΠΟΛ 1041/2017. Όσον αφορά δε την κατάταξη απαιτήσεων του Δημοσίου στην πτώχευση, γίνεται πλέον ρητή παραπομπή στις οικείες διατάξεις των άρθρων 154 έως 160 του Πτωχευτικού Κώδικα, όπως ισχύουν μετά τη διαδοχική τροποποίηση αυτών με τους ν. 4336/2015 (Α' 94), 4446/2016 (Α'240), ν. 4491/2017(Α' 152) και τον παρόντα νόμο, ν. 4512/2018 (με τον οποίο προστέθηκε στον Πτωχευτικό Κώδικα νέο άρθρο 156Λ).

Μεταβατικές διατάξεις :

  1. Στη μεταβατική διάταξη της περίπτωσης α' της παραγράφου 4 του άρ. 405 του ν. 4512/2018 διευκρινίζεται ότι οι διατάξεις των παραγράφων 1 έως και 3 του άρθρου 61 του ΚΕΔΕ εφαρμόζονται σε διαδικασίες διοικητικής και αναγκαστικής εκτέλεσης, όταν η κατάσχεση ή η επίδοση της επιταγής προς εκτέλεση αντίστοιχα διενεργείται μετά την 1.1.2016, με εξαίρεση την παραπομπή στο άρθρο 977Λ του ΚΠολΔ, η οποία εφαρμόζεται σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου αυτού.
  2. Αντίστοιχα, σύμφωνα με τη μεταβατική διάταξη της περίπτωσης β' της παραγράφου 4 του άρθρου 405 του ν. 4512/2018, η παράγραφος 4 του άρθρου 61 του ΚΕΔΕ εφαρμόζεται σε διαδικασίες πτώχευσης που αρχίζουν (δηλαδή η αίτηση πτώχευσης κατατίθεται) από 19.8.2015, με εξαίρεση την παραπομπή στο άρθρο 156Λ του Πτωχευτικού Κώδικα, που εφαρμόζεται σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου αυτού.
  3. Ακολούθως, με τη μεταβατική διάταξη της περίπτωσης γ' της παραγράφου 4 του άρθρου 405 του ν. 4512/2018 ορίζεται ρητά ότι στις λοιπές διαδικασίες (διοικητικής ή κοινής αναγκαστικής εκτέλεσης ή πτώχευσης) εξακολουθούν να εφαρμόζονται οι προϊσχύουσες διατάξεις. Επομένως, σε διαδικασίες διοικητικής/αναγκαστικής εκτέλεσης καθώς και σε διαδικασίες πτώχευσης που έχουν αρχίσει πριν από την 1.1.2016 ή την 19.8.2015, αντίστοιχα, εφαρμόζεται το άρθρο 61 του ΚΕΔΕ, όπως ίσχυε πριν από την αντικατάστασή του με τον ν. 4512/2018 καθώς και η ειδική διάταξη του τρίτου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 33 του ν. 4141/2013 αναφορικά με την εξαιρετικά προνομιακή κατάταξη απαιτήσεων του Δημοσίου από φόρο προστιθέμενης αξίας σε περίπτωση πτώχευσης οφειλέτη του (βλ. και ΠΟΛ 1066/2016, κεφάλαιο III 1 Λ).

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ:

Τροποποίηση κατάταξης απαιτήσεων στην αναγκαστική εκτέλεση (977 Α ΚΠολΔ) και την πτώχευση (156 Α Πτωχευτικού Κώδικα)

Β.1. Με το νέο άρθρο 977A ΚΠολΔ με τίτλο «Σειρά κατάταξης υπερπρονομιούχων, προνομιούχων και μη», που προστέθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 176 του ν. 4512/2018, σε συνδυασμό με το νέο άρθρο 1007 ΚΠολΔ, που αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 2 του ίδιου ως άνω άρθρου, θεσπίζονται ειδικοί κανόνες κατάταξης απαιτήσεων στη διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης, οι οποίο εφαρμόζονται, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του 977A ΚΠολΔ, «αν μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου γεννηθούν εξ ολοκλήρου απαιτήσεις και συσταθεί για την εξασφάλισή τους ενέχυρο (ή υποθήκη, βάσει του άρθρου 1007 ΚΠολΔ) επί μη βεβαρημένου κατά την ανωτέρω ημερομηνία πράγματος». Εφόσον συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις, η ικανοποίηση των απαιτήσεων διενεργείται σύμφωνα με ορισμένη απόλυτη σειρά προτεραιότητας, χωρίς να λαμβάνει χώρα διαίρεση του πλειστηριάσματος σε ποσοστά, σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 977 ΚΠολΔ.

Β.2. Αντίστοιχου περιεχομένου νομοθετική μεταβολή επήλθε και στην κατάταξη απαιτήσεων πιστωτών στο πλαίσιο της πτωχευτικής διαδικασίας με το νέο άρθρο 156Α του Πτωχευτικού Κώδικα με τίτλο «Συρροή υπερπρονομιούχων, προνομιούχων και μη», το οποίο προστέθηκε με το άρθρο 177 του ν. 4512/2018 και εφαρμόζεται -όπως και το άρθρο 977A ΚΠολΔ- «αν μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου γεννηθούν εξ ολοκλήρου απαιτήσεις και συσταθεί για την εξασφάλισή τους ενέχυρο ή υποθήκη επί μη βεβαρημένου κατά την ανωτέρω ημερομηνία πράγματος».

Στις εν λόγω περιπτώσεις πτωχευτικής εκποίησης προβλέπεται ομοίως ικανοποίηση των απαιτήσεων κατ’ απόλυτη σειρά προτεραιότητας, χωρίς να λαμβάνει χώρα διαίρεση του πλειστηριάσματος σε ποσοστά, σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 156 του Πτωχευτικού Κώδικα.

Β.3. Μετά από τα παραπάνω επισημαίνεται εκ νέου η σημασία έγκαιρης εγγραφής από τη Φορολογική Διοίκηση υποθήκης για την εξασφάλιση της είσπραξης των απαιτήσεων του Δημοσίου.

Όπως προκύπτει από τις νέες διατάξεις, σε περίπτωση που η υποθήκη του Δημοσίου εγγράφεται μετά την 17.1.2018 επί ακινήτου ελεύθερου βαρών και εξασφαλίζει απαίτηση που γεννήθηκε εξ ολοκλήρου μετά την ημερομηνία αυτή, η εξασφαλιζόμενη απαίτηση ικανοποιείται κατά προτεραιότητα από το σύνολο του πλειστηριάσματος (μετά την αφαίρεση των εξόδων της διαδικασίας και τυχόν απαιτήσεων που προηγούνται κατ’ άρθρα 977ΑΚΠολΔ ή 156Α Πτωχευτικού Κώδικα. Στις λοιπές περιπτώσεις πρώτης υποθήκης του Δημοσίου, η εξασφαλιζόμενη απαίτηση αυτού ικανοποιείται από ορισμένο ποσοστό επί του πλειστηριάσματος (συνήθως 65%) σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 977 ΚΠολΔ και 156 Πτωχευτικού Κώδικα.

ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ: Ειδικότερες λεπτομέρειες εφαρμογής της ΠΟΛ 1011/2018 (ΦΕΚ Β 63/18.1.2018)

Mε την Κοινή Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ΠΟΛ 1011/2018 (Β 63/18.1.2018), καθορίστηκε ο τρόπος προσδιορισμού της εμπορικής αξίας των ακινήτων που κατάσχονται ή εκπλειστηριάζονται κατά τον ΚΕΔΕ, το αρμόδιο όργανο προσδιορισμού της αξίας αυτής, η αμοιβή καθώς και ο τρόπος πληρωμής αυτού. Λαμβάνοντας υπόψη ερωτήματα που τίθενται στην υπηρεσία μας μετά την κοινοποίηση της ανωτέρω ΠΟΛ, αναφορικά με ειδικότερα ζητήματα σχετικά με τον διορισμό του πιστοποιημένου εκτιμητή, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα :

Εφόσον συντρέχει περίπτωση κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην ΠΟΛ 1011/2018, ο προϊστάμενος της αρμόδιας για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής υπηρεσίας, μετά από έρευνα στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών, Φυσικών & Νομικών Προσώπων, όπως αυτό είναι δημοσιευμένο στο διαδικτυακό τόπο http://www.minfin.gr/web/g.g.-oikonomikes-politikes/metroo-pistopoiemenon-ektimeton του Υπουργείου Οικονομικών, προβαίνει σε τηλεφωνική επικοινωνία, κατά την κρίση του, με πιστοποιημένους εκτιμητές της περιφέρειας του τόπου όπου βρίσκεται το προς κατάσχεση ή προς πλειστηριασμό ακίνητο ή και άλλης περιφέρειας, διερευνώντας τη δυνατότητα συνεργασίας για την εκτίμηση της αξίας του ακινήτου. Προς τούτο γνωστοποιεί στον εκτιμητή τα στοιχεία του ακινήτου, την προβλεπόμενη αμοιβή καθώς και τις εκ του νόμου ή της ανωτέρω ΠΟΛ απορρέουσες υποχρεώσεις. Εφόσον υπάρξει ενδιαφέρον από κάποιον εκτιμητή, αποστέλλεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση αυτού Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος. Μετά τη λήψη γραπτής αποδοχής της ανωτέρω Πρόσκλησης (η οποία δυνατόν να αποστέλλεται και με ηλεκτρονικά μέσα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της υπηρεσίας), ο προϊστάμενος αποστέλλει το έντυπο διορισμού στον πιστοποιημένο εκτιμητή με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο (συμπεριλαμβανομένου του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου). Σε κάθε περίπτωση πάντως, απαιτείται η υπογραφή του τελικού εντύπου διορισμού εκ μέρους του πιστοποιημένου εκτιμητή. Κατά τα λοιπά ισχύουν όσα ειδικότερα ορίζονται στην ΠΟΛ 1011/2018.

Για διευκόλυνσή σας πρόκειται να σας αποσταλούν σχέδια Εντύπων Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος (ΕΝΤΥΠΟ 1) και Έκθεσης Διορισμού (ΕΝΤΥΠΟ 2) καθώς και Πίνακας με στοιχεία πιστοποιημένων εκτιμητών, που ήδη έχουν αποδεχτεί συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών για την εκτίμηση των αντικειμενικών αξιών.

ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ : Διαδικασία μείωσης τιμής πρώτης προσφοράς στους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμούς κατόπιν δικαστικής απόφασης

Όπως είναι γνωστό, στις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 954 ΚΠολΔ καθώς και του άρθρου 966 του ΚΠολΔ προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η δυνατότητα μείωσης της τιμής πρώτης προσφοράς, κατόπιν:

α) άσκησης ανακοπής κατά της έκθεσης κατάσχεσης, είτε από τον επισπεύδοντα είτε από τον καθ’ ου η εκτέλεση είτε από οποιονδήποτε άλλο έχει έννομο συμφέρον (βλ. σχετικά παρ. 4 άρθρου 954 ΚΠολΔ).

❖ Επισημαίνεται ότι :

β) υποβολής αίτησης, υπό προϋποθέσεις, στο αρμόδιο δικαστήριο περί μείωσης της τιμής πρώτης προσφοράς οποιουδήποτε έχει έννομο συμφέρον στις περιπτώσεις που, αν και διενεργήθηκε πλειστηριασμός, δεν εμφανίζονται εντούτοις πλειοδότες (βλ. σχετικά παρ. 2 έως 4 άρθρου 966 ΚΠολΔ).

❖ Επισημαίνεται ότι :

Συν: Απόσπασμα από το ΦΕΚ Α'5/17.1.2018 : άρθρα 176, 177, 207, 208, 404 και 405 του ν.4512/2018 (15 σελίδες)

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ