Οκτώ στις δέκα μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να κάνουν σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία τους, μία στις τρεις ανέστειλε πλήρως τη λειτουργία της, ενώ το 70% αξιοποίησε τις ψηφιακές τεχνολογίες για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της COVID-19.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από πανελλαδική έρευνα που διεξήχθη σε 1.500 επιχειρήσεις όλων των κλάδων, το 2019 και το 2020, για την ψηφιακή ετοιμότητα της ελληνικής μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, καταγράφοντας ωστόσο και τις επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης.
Την έρευνα εκπόνησε το εργαστήριο ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό της COSMOTE.
Η έρευνα του ELTRUN εστιάζει στις ελληνικές επιχειρήσεις με 1-50 εργαζόμενους και δημιουργεί τον Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, προκειμένου να καταγράψει την ψηφιακή ωριμότητα των ΜμΕ, με βάση την υιοθέτηση και χρήση 10 σημαντικών ψηφιακών εφαρμογών και υποδομών: website, e-shop, social media, ψηφιακές καμπάνιες, cloud υποδομές, ψηφιακή ασφάλεια, ψηφιακά εργαλεία επικοινωνίας, ERP, CRM και IoT συστήματα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 80% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα επηρεάστηκε σημαντικά από την κρίση της COVID-19, με τις ψηφιακά πιο ώριμες ΜμΕ να αξιοποιούν αποτελεσματικότερα την τεχνολογία για να ξεπεράσουν τα προβλήματα λόγω COVID-19.
Συγκεκριμένα:
Σήμερα, μόνο 6 στις 10 ΜμΕ δηλώνουν ότι έχουν επανέλθει πλήρως στην προ-COVID κατάσταση λειτουργίας τους.
Η πλειονότητα, πάντως, των επιχειρήσεων (7 στις 10) δηλώνουν ότι αξιοποίησαν περισσότερο τις ψηφιακές τεχνολογίες προκειμένου να επιστρέψουν στην κανονικότητα, σύμφωνα με την έρευνα.
Συγκεκριμένα, αναφέρουν αύξηση στις τηλεφωνικές παραγγελίες (48%) και τις διαδικτυακές πωλήσεις (48%), αλλά και ενίσχυση της τηλεργασίας (50%). Επίσης, ένα ποσοστό 8% των ΜμΕ δηλώνει ότι σήμερα βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση από πριν την έναρξη της κρίσης.
Βελτιωμένη το 2020 η χρήση των ψηφιακών Μέσων από τις ΜμΕ, αλλά συχνά επιλέγουν ερασιτεχνικές λύσεις
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, η χρήση των ψηφιακών εργαλείων και υποδομών από τις ΜμΕ το 2020 εμφανίζεται βελτιωμένη κυρίως όσον αφορά στα e-shops (+18%), τις digital καμπάνιες (+18%), τα εργαλεία τηλεδιάσκεψης (+20%), τα συστήματα CRM (+26%) και IoT (+70%).
Ωστόσο, όπως αποκαλύπτει η έρευνα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι επιχειρήσεις έχουν επιλέξει ερασιτεχνικές λύσεις, κυρίως λόγω έλλειψης πόρων.
Αναλυτικά κάποια από τα ευρήματα που ανέδειξε η έρευνα:
Με βάση την κατάταξη στον Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας, μία στις δύο ελληνικές ΜμΕ σήμερα βρίσκεται στα πρώτα στάδια ωριμότητας (Elementary, Basic), ενώ μόλις 1 στις 8 κατατάσσεται σε προχωρημένο στάδιο (Advanced) και καμία στο ιδεατό (Ideal).
Όλα τα ευρήματα της έρευνας, καθώς και πρωτοβουλίες, δράσεις και προτάσεις της COSMOTE για την στήριξη των ΜμΕ αναλυτικά στο: growyourbusiness.gr
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ