Συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου - Τα θέματα που συζητήθηκαν

Φωτογραφία: ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου ανακοίνωσε ότι στη σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου και μετά την εισαγωγική τοποθέτηση του πρωθυπουργού, οι αρμόδιοι υπουργοί ανέπτυξαν τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις της κυβέρνησης.

Συγκεκριμένα ανακοίνωσε τα εξής:

1. Ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό κ. Χρήστος Τριαντόπουλος ενημέρωσε το Υπουργικό Συμβούλιο για τα μέτρα στήριξης των πυρόπληκτων και την πορεία αποκατάστασης των περιοχών που επλήγησαν από τις πυρκαγιές.

Από την πρώτη στιγμή σχεδιάστηκαν μία σειρά από οικονομικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά μέτρα στήριξης και αποκατάστασης των περιοχών που επλήγησαν από τις πρόσφατες μεγάλες πυρκαγιές, τα οποία επεκτάθηκαν στις περιοχές που επλήγησαν καθ' όλη τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο. Πρόκειται για μέτρα (α) γενικά που αφορούν τους πληγέντες στις πληττόμενες από τις πυρκαγιές περιοχές και (β) ειδικά που αφορούν τους δύο Δήμους της Β. Εύβοιας, οι οποίοι επλήγησαν καθοριστικά, δημιουργώντας δομικά μέσο-μακροπρόθεσμα προβλήματα στην τοπική οικονομία και παραγωγή, στην κοινωνία και, φυσικά, στο περιβάλλον.

Γενικά μέτρα στήριξης

1. Συμπληρωματικός Προϋπολογισμός 500 εκατ. ευρώ.

2. Παροχή στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση κτιρίων (80% κρατική αρωγή και 20% άτοκο δάνειο).

3. Πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής (14.000 ευρώ, 8.000 ευρώ και 3.000 ευρώ μέσω arogi.gov.gr).

4. 'Αμεση αποζημίωση για την οικοσκευή των νοικοκυριών (6.000 ευρώ, 4.000 ευρώ και 2.000 ευρώ μέσω arogi.gov.gr).

5. Πρώτη αρωγή έναντι της επιχορήγησης επιχειρήσεων και αγροτικών εκμεταλλεύσεων (8.000 ευρώ, 4.000 ευρώ και 2.000 ευρώ μέσω arogi.gov.gr) ή (4.000 ευρώ, 2.000 ευρώ και 1.000 ευρώ για αγροτικές εκμεταλλεύσεις χωρίς κτίρια μέσω arogi.gov.gr).

6. Επιχορήγηση επιχειρήσεων (20% προκαταβολή και κάλυψη 70% επί της εκτιμηθείσας ζημιάς).

7. Μη επιστροφή της Επιστρεπτέας Προκαταβολής για τις πληγείσες επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις.

8. Απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ 2021, 2022 και 2023 για τα πληττόμενα ακίνητα.

9. Επιδότηση ενοικίου/συγκατοίκησης (από 300 ευρώ έως 500 ευρώ).

10. Αναστολή φορολογικών υποχρεώσεων.

11. Αναστολή δανειακών υποχρεώσεων (σύμφωνα με Ελληνική Ένωση Τραπεζών).

12. Αναστολή διενέργειας πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης.

13.Αναστολή καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, δόσεις και παρατάσεις καταβολών.

14. Ειδικά μέτρα στήριξης για ανέργους (έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση 718,65 ευρώ για τους εργαζόμενους που διέκοψαν την εργασία τους, ελάχιστο τακτικό επίδομα ανεργίας 5 μηνών).

15. Έκτακτη επιχορήγηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για αποκατάσταση των υποδομών.

16. Πλάνο άμεσων και στοχευμένων παρεμβάσεων για την προστασία και αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος.

17. Εθνικό σχέδιο αναδάσωσης και υλοποίηση αντιπλημμυρικών έργων.

18. Θεσμοθέτηση του Αναδόχου Αναδάσωσης.

19. Διαγραφή οφειλών προς τη Δ.Ε.Η..

20. Έκτακτη χρηματοδότηση Κέντρων Διάσωσης και Περίθαλψης 'Αγριας Ζωής.

21. Στήριξη πρωτογενούς τομέα.

Ειδικά μέτρα οριζόντια για τους δύο Δήμους της Β. Εύβοιας

1. Αναστολή φορολογικών υποχρεώσεων για το σύνολο περιοχής.

2. Αναστολή καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, δόσεις και παρατάσεις για το σύνολο των επιχειρήσεων της περιοχής.

3. Αναστολή διενέργειας πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης για το σύνολο της περιοχής.

4. Απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για το σύνολο της περιοχής.

5. Μη επιστροφή του επιστρεπτέου μέρους της Επιστρεπτέας Προκαταβολής για το σύνολο της περιοχής.

6. Παροχή δυνατότητας για αποζημίωση Ειδικού Σκοπού Εργαζομένων (3 μήνες).

7. Αυτόματη ανανέωση όλων των Δελτίων Ανεργίας των ήδη εγγεγραμμένων ανέργων ΟΑΕΔ.

8. Αυτόματη ανανέωση της Δήλωσης Παρουσίας για τους ήδη επιδοτούμενους ανέργους ΟΑΕΔ.

9. Διπλασιασμός από 6 σε 12 βράδια της μέγιστης διάρκειας διανυκτερεύσεων για τουριστικά καταλύματα του μητρώου παροχών του ΟΑΕΔ στο τρέχον Πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού.

10. Έκτακτη οικονομική ενίσχυση των 840 ρητινοκαλλιεργητών που δραστηριοποιούνται στις πληγείσες περιοχές της Εύβοιας (προβλέπεται έκτακτη επιχορήγηση ύψους 3,7 εκατ. ευρώ - μαζί με τους 100 ρητινοκαλλιεργητές στα Γεράνεια Όρη).

Στοχευμένες παρεμβάσεις, σε ένα πλαίσιο συνεργασίας με τους παραγωγικούς φορείς, για την στήριξη -και με μεσομακροχρόνιο ορίζοντα- των παραγωγικών κλάδων της Β. Εύβοιας, που επλήγησαν άμεσα, και κυρίως στους κλάδους ρητινοκαλλιεργητών, μελισσοκόμων, οι κτηνοτρόφων και τουρισμού.

Παράλληλα, στοχευμένες δράσεις για την Β. Εύβοια θα προωθηθούν από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προσεγγίζοντας την Εύβοια ως νησί - που είναι.

Τέλος, αλλά καθόλου ήσσονος σημασίας, η Ειδική Επιτροπή υπό το Σταύρο Μπένο διαμορφώνει οδικό χάρτη για το σχέδιο ολιστικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης της Β. Εύβοιας, μέσα από μελέτες για ειδικά πολεοδομικά σχέδια, master-plan για το νέο δάσος, συγκοινωνιακές μελέτες για κρίσιμες υποδομές και δίκτυα, μελέτη για το ανθρώπινο δυναμικό και το εργασιακό μέλλον, μελέτη για αγροδιατροφή, μελέτη νέας τουριστικής ταυτότητας και μελέτη για πράσινη ζώνη, ψηφιακό κύμα και χώρο καινοτομίας.

Παράλληλα, με την Β. Εύβοια, την επόμενη περίοδο προωθούνται στοχευμένα πλάνα ανάπτυξης σε συγκεκριμένες περιοχές, όπως η Αρχαία Ολυμπία και η Ανατολική Μάνη.

Κανονιστικές πράξεις

Μετά το σχεδιασμό των μέτρων στήριξης και αποκατάστασης προχώρησε άμεσα η θεσμοθέτησή τους με την προώθηση σχετικής Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου και όλων των προβλεπόμενων Υπουργικών Αποφάσεων, με αποτέλεσμα μέσα στις δέκα πρώτες ημέρες να θεσμοθετηθούν και να δρομολογηθούν περισσότερες από τριάντα κανονιστικές πράξεις.

Πρώτη αρωγή (arogi.gov.gr) και έλεγχοι

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, δημιουργήθηκε η ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα arogi.gov.gr, όπου οι πληγέντες μπορούν να δηλώσουν άμεσα το αίτημά τους για να λάβουν την πρώτη αρωγή έναντι της στεγαστικής συνδρομής, έναντι της επιχορήγησης επιχειρήσεων - αγροτικών εκμεταλλεύσεων, για την οικοσκευή και για την υποβολή αίτησης για επιδότηση ενοικίου - συγκατοίκησης, καθώς και για την απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ. Μέσα σε οκτώ ημέρες (27/8) είχαν καταβληθεί 16.713.850 ευρώ προς 3.107 μοναδικά Α.Φ.Μ. πυρόπληκτων (κατοικίες, νοικοκυριά, επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις).

Η ροή συνεχίζεται και παρακολουθείται στενά, λαμβάνοντας υπόψη και τα στοιχεία από τη διαδικασία των αυτοψιών που πλέον έχει προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία μέχρι τις 26/08/2021, οι έλεγχοι -και επανέλεγχοι- από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αφορούν 2.623 περιπτώσεις κτιρίων, εκ των οποίων χαρακτηρίστηκαν «κόκκινα» 905 κτίρια, «κίτρινα» 985 κτίρια και «πράσινα» 733 κτίρια.

Έκτακτη χρηματοδότηση Ο.Τ.Α.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας με το Υπουργείο Εσωτερικών παρέχεται έκτακτη χρηματοδότηση προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΣΑΕ 055). Συγκεκριμένα:

Την επόμενη περίοδο ακολουθούν και επόμενες φάσεις έκτακτης χρηματοδότησης προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την αποκατάσταση των υποδομών και την υλοποίηση αντιπλημμυρικών έργων.

Ολιστικό πλάνο αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων και αποκατάσταση φυσικού περιβάλλοντος

Σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα που επλήγη από τις πρόσφατες πυρκαγιές διαμορφώνεται, σε ένα πλαίσιο συνεργασίας με όλους τους εμπλεκόμενους, ένα ολιστικό πλάνο αντιπλημμυρικών παρεμβάσεων σε όλα τα επίπεδα, ώστε το συντομότερο δυνατόν να υλοποιηθούν οι αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις και τα σχετικά -μικρά και μεγάλα- έργα. Ένα πλάνο, το οποίο θα παρακολουθείται από την Προεδρία της Κυβέρνησης.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, από την πρώτη στιγμή, εφαρμόζει μέθοδο υλοποίησης αντιδιαβρωτικών έργων για να πετύχει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα το συντομότερο δυνατόν -και σε αντίθεση με ό,τι γινόταν στο παρελθόν- περιλαμβάνοντας:

Αποκατάσταση ηλεκτροδότησης

Ο ΔΕΔΔΗΕ παραμένει σε πλήρη ετοιμότητα για το συντονισμό και την άμεση επέμβαση του τεχνικού του προσωπικού, προκειμένου να επιτευχθεί η όσο το δυνατόν αμεσότερη επανηλεκτροδότηση όλων των περιοχών που επλήγησαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές στην Αττική, Βόρεια Εύβοια και Πελοπόννησο. Έχοντας κινητοποιήσει άμεσα από την πρώτη στιγμή όλα τα συνεργεία του πανελλαδικά (δικά του και συνεργαζόμενων εργολάβων), έχει καταφέρει να επανηλεκτροδοτήσει περισσότερο από το 99% των πολιτών στις πληγείσες περιοχές. Το συνολικό κόστος από τις ζημιές που προκάλεσαν οι πυρκαγιές στο δίκτυο (καμένοι στύλοι, γραμμές του Δικτύου Μέσης και Χαμηλής Τάσης, Υποσταθμοί κλπ), εκτιμάται σε περίπου 20 εκατ. ευρώ.

Διευκόλυνση πολιτών

Από τα Υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης προωθήθηκε, σε συνέχεια σχετικού αιτήματος, η απόκτηση tablets για τον εξοπλισμό των επιτροπών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για τη διευκόλυνση πολιτών - δικαιούχων που έχουν δυσκολία πρόσβασης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα arogi.gov.gr. Τα πρώτα 30 tablets έχουν ήδη μοιρασθεί, ενώ θα διατεθούν άλλα 30 -μέσα στην εβδομάδα- τα οποία θα χορηγηθούν επίσης στους Οργανισμούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έχει ενεργοποιηθεί ειδική τηλεφωνική γραμμή 13035 για το κοινό, ώστε οι πληγέντες να μπορούν να έχουν περαιτέρω ενημέρωση, τόσο από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων σχετικά με την πλατφόρμα, όσο και από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με τη διαδικασία της στεγαστικής συνδρομής.

Ενεργοποίηση της κοινωνίας των πολιτών

Άνοιξε, στην Τράπεζα της Ελλάδος, ειδικός λογαριασμός με τίτλο «Λογαριασμός Κρατικής Αρωγής - Εισφορές Ιδιωτών», με ΙΒΑΝ GR 9501000230000002341227461, στον οποίο μπορούν να κατατίθενται δωρεές για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων και δράσεων στήριξης και ενίσχυσης πληγέντων από φυσικές καταστροφές, όπως οι μεγάλες πυρκαγιές.

Παράλληλα, ενεργοποιήθηκε η πλατφόρμα e-dorees.gov.gr όπου, με βάση την καταγραφή των πρώτων αναγκών των πυρόπληκτων φυσικά και νομικά πρόσωπα θα έχουν τη δυνατότητα, με τα στοιχεία του Taxis, να δηλώσουν την προσφορά τους σε χρήματα ή σε είδος.

2. Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης και ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Νίκος Παπαθανάσης παρουσίασαν το νομοσχέδιο για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση.

Ο εθνικός σχεδιασμός για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση και τα μέτρα που περιλαμβάνει, έθεσαν τις περιοχές μετάβασης στο κέντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος (με έμφαση στους τομείς της ενέργειας και του περιβάλλοντος) καθώς και τον στόχο της οικονομικής τους αναζωογόνησης μέσα από την διαφοροποίηση του παραγωγικού τους προτύπου.

Σε αυτό το πλαίσιο, κρίνεται αναγκαία, καταρχάς η συγκρότηση ενός ισχυρού συστήματος διακυβέρνησης και συντονισμού των εμπλεκόμενων φορέων, που θα καλύπτει τα επίπεδα του σχεδιασμού, του προγραμματισμού, της διαχείρισης και της υλοποίησης του εθνικού Σχεδίου για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση, με στόχο τη βέλτιστη σαφήνεια, αποτελεσματικότητα, ταχύτητα και διαφάνεια.

Η μορφή αυτού του συστήματος πρέπει να είναι συνεκτική και ενιαία, ώστε οι επιμέρους ενέργειες, που θα δρομολογεί να είναι συστηματικές, αποτελεσματικές και ολοκληρωμένες με στόχο την βέλτιστη και έγκαιρη αξιοποίηση των διαθέσιμων προς το σκοπό αυτό πόρων της Ε.Ε. και, ταυτόχρονα, τη διασφάλιση της αξιοπιστίας των προσπαθειών της χώρας να οργανώσει σωστά την δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση και να προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον (ΜΕΡΟΣ Α' του Νομοσχεδίου).

Επιπλέον, κρίνεται ως απαραίτητη η εισαγωγή μιας σειράς ρυθμίσεων και τροποποιήσεων που αφορούν σε κρίσιμες παραμέτρους, οι οποίες επηρεάζουν άμεσα τον προγραμματισμό και τις διαδικασίες υλοποίησης των προβλεπόμενων, από το εθνικό σχέδιο, έργων και δραστηριοτήτων στις περιοχές μετάβασης (ΜΕΡΟΣ Β' του Νομοσχεδίου).

Το Μέρος Α΄ του νομοσχεδίου περιλαμβάνει διατάξεις, απολύτως αναγκαίες για την ανασυγκρότηση των οικονομιών των περιοχών μετάβασης, μέσα από την αύξηση των επενδύσεων σε τομείς όπως η «καθαρή» ενέργεια, η βιομηχανία και το εμπόριο, η «έξυπνη» αγροτική παραγωγή, ο βιώσιμος τουρισμός, η τεχνολογία και η εκπαίδευση. Μεταξύ των αναγκαίων προϋποθέσεων για την επίτευξη του κύριου αυτού στόχου, είναι η αποτελεσματικότητα του συστήματος διακυβέρνησης.

Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η σύσταση των ακόλουθων φορέων:

Το Μέρος Β' του νομοσχεδίου περιλαμβάνει ρυθμίσεις στόχος των οποίων είναι ο προσδιορισμός των κρίσιμων παραμέτρων του προγραμματισμού που συνδέονται με την υλοποίηση των προβλέψεων του εθνικού σχεδιασμού για τις περιοχές μετάβασης, όπως: Η διευκόλυνση της αδειοδότησης έργων ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ εντός των Πυρήνων των Ζωνών Απολιγνιτοποίησης (Ζ.ΑΠ.). Ο προσδιορισμός ζωνών για την αναπροσαρμογή των δραστηριοτήτων και των κατηγοριών κάλυψης εδάφους εντός των Πυρήνων Ζ.ΑΠ.. Η θέσπιση ειδικών ρυθμίσεων που αφορούν στη λειτουργία της μεταλλευτικής δραστηριότητας και στην πολεοδομική νομοθεσία. Η διαδικασία απόσχισης των Κλάδων Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης Πυρήνων ΖΑ.Π της Δ.Ε.Η. Α.Ε. και της «Λιγνιτική Μεγαλόπολης Α.Ε.» . Η ρύθμιση της κυριότητας των εδαφών που έχουν απαλλοτριωθεί με δαπάνες της Δ.Ε.Η. Α.Ε..

3. Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Μάκης Βορίδης παρουσίασε το νομοσχέδιο για τις Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών και την εθελοντική απασχόληση.

Αντικείμενο του νομοσχεδίου είναι η δημιουργία ενός ενιαίου και σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για τη ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στις εθελοντικές Μη Κερδοσκοπικές Οργανώσεις, με κοινωφελή, μη εμπορικό σκοπό (ΜΚΟ) και θεμάτων που αφορούν στην εθελοντική απασχόληση εντός ή εκτός Ελλάδας.

Α. Σχέσεις Κράτους - Κοινωνίας Πολιτών

Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ενιαίο πλαίσιο που να ρυθμίζει συνολικά τις σχέσεις του Κράτους με τις Οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών. Τα τελευταία χρόνια έχουν κατά καιρούς θεσπισθεί σκόρπιες νομοθετικές διατάξεις με αποτέλεσμα να έχουν οδηγήσει σε κατακερματισμό του νομικού πλαισίου για την Κοινωνία των Πολιτών. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι υφίστανται 9 διαφορετικά μητρώα σε αντίστοιχα Υπουργεία που καταγράφουν ΜΚΟ. Μερικά μητρώα περιλαμβάνουν Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις εταιρείες (ΚΟΙΝΣΕΠ) ή Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες (ΙΚΕ) που δεν είναι Οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών, αλλά εταιρείες.

Επιπροσθέτως, συχνές καταγγελίες για καταχρήσεις έχουν οδηγήσει σε άκριτη εξίσωση των Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών που παράγουν έργο, με οργανώσεις που εκμεταλλεύτηκαν τα φιλάνθρωπα συναισθήματα της κοινωνίας, με αποτέλεσμα η έννοια ΜΚΟ να είναι συνώνυμη στη λαϊκή συνείδηση με τη διαφθορά και την κακοδιαχείριση.

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιχειρεί να θέσει ένα ενιαίο νομοθετικό πλαίσιο διαφάνειας στις σχέσεις του κράτους με τις Οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών μέσω της θέσπισης κοινών κανόνων και της χρήσης ψηφιακών εργαλείων.

Β. Εθελοντισμός

Αναφορικά με την εθελοντική απασχόληση στις Οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών και στον δημόσιο τομέα το πεδίο είναι αρρύθμιστο και δεν υπάρχει σχετικό κανονιστικό πλαίσιο για το νομικό καθεστώς των εθελοντών και την ασφαλιστική τους κάλυψη. Με το νομοσχέδιο και τη θέσπιση ενός ενιαίου νομοθετικού πλαισίου για τις σχέσεις του Κράτους με την Κοινωνία των Πολιτών και για τον εθελοντισμό, με την ελάχιστη δυνατή κρατική παρέμβαση, τίθενται οι βάσεις προκειμένου η Κοινωνία των Πολιτών να εξελιχθεί ελεύθερα.

Επιδιωκόμενοι στόχοι είναι:

Α. Σχέσεις Κράτους - Κοινωνίας Πολιτών:

Β. Εθελοντισμός:

4. Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Μάκης Βορίδης παρουσίασε το νομοσχέδιο για την καθιέρωση ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων προσωπικού με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου και τη διαδικασία καθορισμού ανώτατου ορίου.

Αντικείμενο του νομοσχεδίου είναι:

Επιδιωκόμενοι στόχοι του νομοσχεδίου είναι:

5. Ο Υπουργός Επικρατείας κ. 'Ακης Σκέρτσος παρουσίασε για έγκριση το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο Μεταρρυθμίσεων «Ελλάδα Μπροστά»

Το αναθεωρημένο «Ελλάδα Μπροστά 2.0», προϊόν εντατικής προετοιμασίας και συνεργασίας των υπουργείων με τη Γενική Γραμματεία Συντονισμού συναπαρτίζεται από τις κομβικές μεταρρυθμίσεις του επόμενου διαστήματος, όπως αυτές περιλαμβάνονται στο Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής, το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας « Ελλάδα 2.0», καθώς και ειδικότερα σχέδια. Αποτελεί έναν οδικό χάρτη μεταρρυθμίσεων με συγκεκριμένα θεσμικά, επιχειρησιακά και χρονικά ορόσημα, καθώς και τον προϋπολογισμό του.

Παράλληλα, με την αντιμετώπιση της πανδημίας και των συνεπειών της σε επίπεδο κοινωνίας και οικονομίας, η Κυβέρνηση προχωρά προσηλωμένη στο μεταρρυθμιστικό της πρόγραμμα, το οποίο υλοποιεί εντός χρονοδιαγράμματος με τις ελάχιστες δυνατές αποκλίσεις. Το μεστό μεταρρυθμίσεων σχέδιο της χώρας, που εγκρίθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προσδίδει νέο περιεχόμενο και, κυρίως, πολλαπλάσια δυναμική στο ήδη υπάρχον πρόγραμμα. Η Κυβέρνηση κοιτάζει το επόμενο δωδεκάμηνο με αισιοδοξία και επίγνωση της αυξημένης ευθύνης της -που επιτείνεται από την χρονική συγκυρία - για τον σχεδιασμό της επόμενης μέρας για τη χώρα.

Στον τομείς της οικονομίας και της ανάπτυξης, οι δυνάμεις εστιάζονται στον μετασχηματισμό του αναπτυξιακού μοντέλου της οικονομίας, με μείωση του επενδυτικού κενού, πάταξη της φοροδιαφυγής και εξορθολογισμό των φορολογικών βαρών. Η αύξηση της εξωστρέφειας συνεπικουρείται, αφενός από τη δράση στο διεθνές στερέωμα, αφετέρου από τη βελτίωση δομών και λειτουργιών. Αυτονόητα σημαντική θέση καταλαμβάνει η ορθή και συνεπής διαχείριση των πόρων του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας. Η προσέλκυση επενδύσεων και η σύνδεση της έρευνας με την τεχνολογία παραμένουν ως προτεραιότητες, καθώς και η απλούστευση των διαδικασιών για την αξιοποίηση και των δημόσιων πόρων και την επιτάχυνση της ανάπτυξης.

Σε επίπεδο εσωτερικής και εξωτερικής ασφάλειας, οι μεταρρυθμίσεις συνεχίζονται προς τον εκσυγχρονισμό των Σωμάτων Ασφαλείας σε τεχνολογικό και οργανωτικό επίπεδο, με ξεχωριστή θέση για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης των στελεχών. Αναπτυξιακό βήμα της εξωτερικής ασφάλειας αποτελεί η στήριξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Η ήδη προγραμματισμένη ευρεία ανασυγκρότηση της πολιτικής προστασίας αποκτά υψηλή προτεραιότητα μετά και τις καταστροφές του 2021, στην κατεύθυνση της διάσωσης της ζωής, της περιουσίας και του φυσικού περιβάλλοντος ενώ εξετάζονται τρόποι εκπαίδευσης των πολιτών για την αποφυγή κινδύνων και τον ασφαλή εθελοντισμό.

Στον τομέα της Παιδείας, στόχος των μεταρρυθμίσεων είναι η ποιοτική και σύγχρονη εκπαίδευση και το άνοιγμα νέων, δυναμικών διαδρομών στη θέση στεγανών και αδιεξόδων του προηγούμενου συστήματος. Στόχος είναι όλοι οι δρώντες του συστήματος, από τον μαθητή έως το εκπαιδευτικό ίδρυμα, να αποκτήσουν αξιόπιστες προοπτικές, με έμφαση στην αποτελεσματική σταδιακή μετάβαση των σπουδαστών στην αγορά εργασίας. Καμία ευκαιρία δεν χάνεται, συμπεριλαμβανομένης της στρατιωτικής θητείας των ανδρών που θα παρέχονται ευκαιρίες κατάρτισης στους στρατευμένους για την απόκτηση επαγγελματικών εφοδίων.

Στην εργασία γίνεται στροφή προς καλύτερες ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, φιλικότερο πλαίσιο για τη γυναικεία εργασία και διάγνωση των αναγκών της οικονομίας. Εμβληματική μεταρρύθμιση αποτελεί η θέσπιση νέου, κεφαλαιοποιητικού, συστήματος επικουρικής ασφάλισης, με διασφάλιση μη αρνητικής απόδοσης για τους νέους ασφαλισμένους. Επιπρόσθετα, προωθούνται πολιτικές ίσης μεταχείρισης και σεβασμού στη διαφορετικότητα. Ένα νέο πλέγμα πολιτικών πρόνοιας στοχεύει στην ενδυνάμωση και εν τέλει την αυτονομία των ωφελούμενων, κεντρικό ζητούμενο για ισότιμη διαβίωση. Με εφαλτήριο την επιτυχή διαχείριση της πανδημίας του κορονοϊού, ολόπλευρη αναβάθμιση επιχειρείται στον τομέα της υγεία; με την πρόληψη και την ψυχική υγεία να έρχονται στο προσκήνιο μέσω ειδικών εθνικών προγραμμάτων για όλους τους πολίτες, την πρωτοβάθμια υγεία να επεκτείνεται και να στελεχώνεται και την δευτεροβάθμια να εξορθολογίζεται και να εκσυγχρονίζεται. Σημαντικό οριζόντιο ρόλο θα έχει η εκτενής ψηφιοποίηση που θα δημιουργήσει πλαίσιο καλύτερων υπηρεσιών και περιστολής της σπατάλης.

Περιβαλλοντική και ενεργειακή αειφορία και οικονομική ανάπτυξη αποτελούν οδηγό για τις πολιτικές περιβάλλοντος, που αλλάζουν το πλαίσιο διαχείρισης δασών, προετοιμάζουν την αστική αναζωογόνηση και εκσυγχρονίζουν τις χρήσεις γης. Πολύ σημαντική προτεραιότητα παραμένει η στήριξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και η εξάλειψη της ενεργειακής φτώχειας με ενίσχυση των ευάλωτων νοικοκυριών. Ο εκσυγχρονισμός των δομών και ταυτόχρονα η καθιέρωσή τους ως ισότιμες μουσειακές οντότητες σε ένα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον εντάσσονται στον αναπτυξιακό και εξωστρεφή σχεδιασμό για τον Πολιτισμό.

Η Δικαιοσύνη ακολουθεί γοργά την ολιστική μεταρρυθμιστική της πορεία, που βελτιώνει από τις υποδομές και τις λειτουργίες μέχρι τις υπηρεσίες της. Κλειδί της αποτελεσματικότητας είναι η υποστήριξη του ανθρώπινου δυναμικού με καταρτίσεις και εκπαίδευση, που αναμένεται να βελτιώσει την ταχύτητα και την ποιότητα των αποφάσεων.

Παρόμοια στόχευση εδραιώνεται συνολικά για το ανθρώπινο δυναμικό του δημόσιου τομέα, επενδύοντας σε μεταρρυθμίσεις για την αρτιότερη στελέχωσή του και την ακεραιότητα σε κάθε έκφανση της διοικητικής δράσης.

Στο πεδίο της μετανάστευσης νέα τεχνική υποδομή και λειτουργίες θα συμβάλουν στην επιτάχυνση των διαδικασιών απονομής διεθνούς προστασίας, στην ασφάλεια όλων και στην σταδιακή εργασιακή ένταξη των δικαιούχων διεθνούς προστασίας.

Οι υποδομές ψηφιακών δικτύων αναβαθμίζονται ως κρίσιμες για την αναπτυξιακή τροχιά της χώρας σε βάθος δεκαετίας, με στόχο και την ισότιμη πρόσβαση σε αυτές ακόμα και των πιο απομακρυσμένων περιοχών. Με αμείωτη ταχύτητα υποστηρίζεται η αλλαγή σε διαδικασίες του δημόσιου τομέα, οι οποίες θα εξορθολογίσουν τις συναλλαγές πολίτη και επιχείρησης με το Κράτος.

Στις παραδοσιακές δημόσιες υποδομές δέσμη μεταρρυθμίσεων και έργων αναμορφώνουν το εθνικό συγκοινωνιακό δίκτυο για την παροχή βέλτιστων υπηρεσιών προς τους πολίτες, την ενδυνάμωση της οικονομίας και την προστασία του περιβάλλοντος. Ο άνθρωπος και εδώ αποτελεί σημείο αναφοράς με την παράλληλη εισαγωγή κουλτούρας και προδιαγραφών ασφαλούς οδήγησης.

Η τόνωση της αναπτυξιακής προοπτικής και ο εξορθολογισμός των ελληνικών λιμένων είναι μία διάσταση της μεταρρύθμισης για τη ναυτιλία, η οποία ταυτόχρονα αποτελεί και τμήμα του πρώτου ολοκληρωμένου σχεδίου νησιωτικής πολιτικής, για την αντιμετώπιση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και της έντονης διαφοροποίησης του νησιωτικού οικονομικού και κοινωνικού χώρου.

Στην ύπαιθρο αναδιαρθρώνονται οι ελεγκτικοί μηχανισμοί για την αποτελεσματικότερη προστασία καταναλωτών και παραγωγών και τη βιώσιμη διαχείριση των φυσικών πόρων και της ενέργειας. Παράλληλα με τη νέα ΚΑΠ επιδιώκεται η σταδιακή κατάργηση των ιστορικών δικαιωμάτων έως το 2026, για να μπει τέλος στις ανισότητες και στρεβλώσεις του παρελθόντος.

Στον τομέα του Τουρισμού, οι μεταρρυθμίσεις αφορούν στη διαχείριση και προβολή σημαντικών προορισμών, αναβάθμιση υποδομών και ενίσχυση θεματικών και εναλλακτικών μορφών Τουρισμού, με επενδυτικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα. Κλειδί επιτυχίας και εδώ θα αποτελέσει η επένδυση σε δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού.

Στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού έχει οργανωθεί ένας μηχανισμός παρακολούθησης της υλοποίησης και επιβοήθησης των Υπουργείων κατά το στάδιο εφαρμογής του σχεδίου.

Το εθνικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων «Ελλάδα Μπροστά 2.0» θα αναρτηθεί στον επίσημο ιστότοπο της Κυβέρνησης.

Υλοποιημένες μεταρρυθμίσεις ( ενδεικτική λίστα):

6. Το Υπουργικό Συμβούλιο αποδέχθηκε την εισήγηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή για την υπαγωγή στη διαδικασία της παρ. 1 του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων έργων γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας

1. Υπάγονται στη διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων οι αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ακινήτων που έχουν κηρυχθεί κατά τις πάγιες διατάξεις για τα έργα:

2. Εξουσιοδοτείται ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ή το αρμόδιο για την κήρυξη των απαλλοτριώσεων όργανο να προβεί στην κήρυξη των συμπληρωματικών απαλλοτριώσεων που αφορούν στην εκτέλεση των έργων της παρ. 1, υπάγοντας αυτές στη διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων.

3. Εξουσιοδοτείται ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ή το αρμόδιο για την κήρυξη των απαλλοτριώσεων όργανο να προβεί στην κήρυξη των απαλλοτριώσεων που αφορούν στην εκτέλεση των έργων, καθώς επίσης και στην κήρυξη των τυχόν συμπληρωματικών απαλλοτριώσεων που θα απαιτηθούν υπάγοντας αυτές στη διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων που αφορούν:

Τα οδικά - συγκοινωνιακά έργα:

Τα ενεργειακά έργα

Τα υδραυλικά έργα

7. Ο Υπουργός Επικρατείας κ. Άκης Σκέρτσος ενημέρωσε το Υπουργικό Συμβούλιο για βασικές πτυχές του Κυβερνητικού Έργου.

Σε ό,τι αφορά τα μέτρα αντιμετώπισης των συνεπειών των πυρκαγιών της θερινής περιόδου 2021 -ανακούφισης πυρόπληκτων επιχειρήσεων και ιδιωτών

Σε ό,τι αφορά την υλοποίηση προγράμματος εμβολιασμών «Ελευθερία»:

Σε ό,τι αφορά τα μέτρα αντιμετώπισης των συνεπειών Πανδημίας COVID-19, επαναφοράς της κανονικότητας, επανεκκίνησης της οικονομίας και ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής

Σε ό,τι αφορά τις δράσεις προς τη στήριξη της εθνικής οικονομίας, της αγοράς και τη βελτίωση του οικονομικού κλίματος

Σε ό,τι αφορά τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις / Αποκρατικοποιήσεις

Σε ό,τι αφορά τις σημαντικές εξελίξεις στις Υποδομές, το Περιβάλλον και την Ενέργεια

Σε ό,τι αφορά τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις και αλλαγές στη Δημόσια Διοίκηση και τη λειτουργία του Κράτους

Σε ό,τι αφορά το ψηφιακό κράτος και τη διευκόλυνση πολιτών και επιχειρήσεων με τη χρήση νέων τεχνολογιών

Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη σημαντικών πολιτικών στη Δικαιοσύνη και τον Πολιτισμό

Σε ό,τι αφορά την υλοποίηση σημαντικών κοινωνικών πολιτικών στην Υγεία και την Παιδεία

Σε ό,τι αφορά την υλοποίηση σημαντικών κοινωνικών πολιτικών

Σε ό,τι αφορά σημαντικές κυβερνητικές δράσεις και πρωτοβουλίες στη Γεωργία, την Κτηνοτροφία, τη Ναυτιλία και τη Νησιωτική Πολιτική

Σε ό,τι αφορά σημαντικές πρωτοβουλίες και δράσεις στους τομείς της Εθνικής 'Αμυνας, της Ασφάλειας και της Πολιτικής Προστασίας

Σε ό,τι αφορά την εξωτερική πολιτική και τη διαχείριση του προσφυγικού- μεταναστευτικού

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ