Κ.Υ.Α. 43903/2022 Έγκριση Ειδικού Προγράμματος Φυσικών Καταστροφών: στόχοι και σύστημα διαχείρισης.

Αριθμ. 43903

ΦΕΚ B' 2112/28.04.2022

Έγκριση Ειδικού Προγράμματος Φυσικών Καταστροφών: στόχοι και σύστημα διαχείρισης.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

2. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143) και ιδίως τα άρθρα 23, 57, 78 και 79 και 80.

3. Τον ν. 4635/2019 «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις» (Α’ 167), και ιδίως την παρ. 3 του άρθρου 130.

4. Τον ν. 4797/2021 «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες, επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση και λοιπές επείγουσες διατάξεις» (Α’ 66).

5. Την υπ’ αρ. 4/14.2.2022 Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου «Τροποποίηση της υπ’ αρ. 3/29.3.2021 Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου “Σύσταση, συγκρότηση και λειτουργία Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής” (Α’ 56)» (Α’ 26).

6. Το π.δ. 5/2022 «Οργανισμός του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α’ 15).

7. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).

8. Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.ΕΝ)» (Α’ 160).

9. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους. Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119).

10. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121).

11. Την υπό στοιχεία Υ22/17.06.2021 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών, Στυλιανό Πέτσα» (Β’ 2607).

12. Την υπ’ αρ. 51875/7.5.2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ανάθεση Αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη» (Β’ 1867).

13. Την υπ’ αρ. 38/2020 Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου της 31.08.2020 «Έγκριση και προσδιορισμός των πόρων υλοποίησης του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (Ε.Π.Α.) για την προγραμματική περίοδο 20212025.» (Α’ 174).

14. Την υπ’ αρ. 134453/23.12.2015 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Οικονομικών «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων - ΠΔΕ (Τροποποίηση και αντικατάσταση της κοινής υπουργικής απόφασης 46274/26.09.2014 Β’ 2573)» (Β’ 2857).

15. Την υπ’ αρ. 133390/07.12.2021 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Αύξηση του προϋπολογισμού των αποθεματικών του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025» (Β’ 5820).

16. Τις ετήσιες Εγκυκλίους για την έγκριση και χρηματοδότηση του ΠΔΕ και τον προγραμματισμό δαπανών.

17. Την ανάγκη για άμεση και ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των επιπτώσεων από φυσικές καταστροφές καθώς και την ενιαία παρακολούθηση των σχετικών δαπανών που βαρύνουν το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2025.

18. Την πρόταση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων υπ’ αρ. 30238/21.03.2022 «Δημιουργία Υπο-προγράμματος Υποδομών των ΟΤΑ στο πλαίσιο του ΕΠΑ 2021-2025».

19. Την πρόταση του Υπουργείου Οικονομικών υπ’ αρ. 29520/03.03.2022 «Δημιουργία Υπο-προγράμματος Κρατικής Αρωγής στο Ειδικό Πρόγραμμα Φυσικών Καταστροφών στο πλαίσιο του ΕΠΑ 2021-2025».

20. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓρΓΓΔ/27750/21.03.2022 πρόταση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Δημιουργία Υπο-προγράμματος Περιβάλλοντος στο Ειδικό Πρόγραμμα Φυσικών Καταστροφών στο πλαίσιο του ΕΠΑ 2021-2025».

21. Την από 21.3.2022 εισήγηση της Δι.Δι.Ε.Π. προς τον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την έγκριση του Ειδικού Προγράμματος Φυσικών Καταστροφών.

22. Την υπ’ αρ. 28702/17.03.2022 εισήγηση δημοσιονομικών επιπτώσεων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (περ. ε της παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014), σύμφωνα με την οποία με την παρούσα απόφαση προκαλείται δαπάνη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) του κρατικού προϋπολογισμού ύψους ενός δισεκατομμυρίου πενήντα εκατομμυρίων ευρώ (€ 1.050.000.000) η οποία θα καλυφθεί από πιστώσεις που θα εγγραφούν στο εθνικό σκέλος του ΠΔΕ των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων λειτουργεί ως φορέας που εγγράφονται οι πιστώσεις των Περιφερειών της Ελληνικής Επικράτειας, αποφασίζουμε:

Την έγκριση και υλοποίηση Ειδικού Προγράμματος Φυσικών Καταστροφών 2021-2025 (εφεξής Πρόγραμμα) ως μέρος του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025, με βάση τους στόχους και το σύστημα διαχείρισης, όπως καθορίζονται στα ακόλουθα άρθρα.

Άρθρο 1

Στόχος Προγράμματος, δομή, περιοχή παρέμβασης, διάρκεια και προϋπολογισμός

1. Στόχος του Προγράμματος είναι να αντιμετωπιστούν έγκαιρα και αποτελεσματικά επείγουσες και απρόβλεπτες ανάγκες που προκύπτουν σε συνέχεια θεομηνίας, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 3 του ν. 4797/2021 (Α’ 66) [1] και ισχύει.

2. Το Πρόγραμμα δομείται για λόγους διαχείρισης σε τρία (3) Υπο-Προγράμματα:

Α) Υπο-Πρόγραμμα Υποδομών ΟΤΑ

Β) Υπο-Πρόγραμμα Κρατικής Αρωγής

Γ) Υπο-Πρόγραμμα Περιβάλλοντος

3. Η περιοχή παρέμβασης του Προγράμματος είναι ολόκληρη η επικράτεια.

4. Η συνολική διάρκεια εφαρμογής του Προγράμματος είναι η περίοδος 2021-2025.

5. Ο προϋπολογισμός του Προγράμματος ανέρχεται σε € 1.050.000.000 και διατίθεται στην προτεραιότητα «Πρόληψη και Διαχείριση Κινδύνων» του στόχου Πράσινη Ανάπτυξη.

6. Ο προϋπολογισμός του Προγράμματος κατανέμεται ανά Υπο-Πρόγραμμα. Η κατανομή ή ανακατανομή του προϋπολογισμού στα Υπο-Προγράμματα, λαμβάνει χώρα σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 5.

Άρθρο 2

Υπο-Πρόγραμμα Υποδομών ΟΤΑ

1. Το Υπο-Πρόγραμμα Υποδομών ΟΤΑ περιλαμβάνει έργα υποδομών αρμοδιότητας των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού, των Συνδέσμων Δήμων και των Νομικών Προσώπων των ΟΤΑ.

2. Επιλέξιμες Δαπάνες για το Υπο-Πρόγραμμα είναι:

α) Έργα για την επαναφορά των πληγεισών υποδομών αρμοδιότητας OTA σε κατάσταση ασφαλή και λειτουργική σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

β) Έργα που στοχεύουν στην αιτιολογημένη βελτίωση της ανθεκτικότητας υφιστάμενων υποδομών αρμοδιότητας OTA σε εξαιρετικά ευάλωτες περιοχές.

γ) Έργα που αφορούν στην εφαρμογή κατάλληλων μέτρων πρόληψης νέων κινδύνων καταστροφών στις πληγείσες υποδομές αρμοδιότητας OTA προκειμένου να μετριαστούν/αντιμετωπιστούν οι αρνητικές επιπτώσεις μελλοντικών ακραίων κλιματικών γεγονότων.

δ) Δαπάνες διοικητικής υποστήριξης σύμφωνα με την παρ. 1α του άρθρου 55 «Πόροι - Οικονομική διαχείριση» του ν. 2218/1994, Κεφάλαιο Β’ «Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης».

Για τα ανωτέρω έργα θα πρέπει να έχει διερευνηθεί η δυνατότητα συγχρηματοδότησής τους από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή και να προτείνονται για ένταξη στο Πρόγραμμα εφόσον προκύπτει αρνητική απάντηση.

3. Δικαιούχοι του Προγράμματος είναι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού, οι Σύνδεσμοι Δήμων, τα Νομικά Πρόσωπα των ΟΤΑ που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.

4. Φορέας Χρηματοδότησης είναι οι Περιφέρειες της Ελληνικής Επικράτειας [2] .

5. Υπηρεσία Διαχείρισης (ΥΔ) του Υπο-Προγράμματος ορίζεται η Διεύθυνση Διαχείρισης Εθνικού ΠΔΕ (Δι. Δι.Ε.Π). Στην οικεία ΥΔ του κάθε Περιφερειακού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΠΠΑ) του ΕΠΑ εκχωρούνται αρμοδιότητες διαχείρισης για τα έργα του Υπο-Προγράμματος με φορέα χρηματοδότησης την οικεία Περιφέρεια καθώς και πόροι του Υπο-Προγράμματος, σύμφωνα με τις προβλέψεις της παρ. 8, του άρθρου 5 της παρούσας. Η Δι.Δι.Ε.Π. διατηρεί αρμοδιότητες εποπτείας του ΥποΠρογράμματος. Όπου στη παρούσα γίνεται αναφορά σε ΥΔ νοείται, αν υπάρχει, και φορέας στον οποίο έχουν ανατεθεί αρμοδιότητες διαχείρισης.

6. Το Υπο-Πρόγραμμα περιλαμβάνει τα μεταφερόμενα έργα που είναι ενταγμένα σε ΣΑΕΠ φυσικών καταστροφών του εθνικού ΠΔΕ, με κωδικοποίηση ΣΑΕΠ 8 - -, τα οποία μεταφέρονται στο Υπο-Πρόγραμμα με τις διαδικασίες που προβλέπονται στο άρθρο 9, καθώς και νέα έργα που θα προτείνονται για ένταξη στο Πρόγραμμα σύμφωνα με τις διαδικασίες της επόμενης παραγράφου και των άρθρων 5 και 8 της παρούσας.

7. Η διαδικασία που αφορά στην υποβολή προτάσεων για χρηματοδότηση από το Υπο-Πρόγραμμα, έχει ως ακολούθως:

Α. Μετά από την επέλευση της θεομηνίας και την κήρυξη της περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ή την οριοθέτησή της ως πληγείσας από τη θεομηνία σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, ο Περιφερειακός συντονιστής κρατικής αρωγής του άρθρου 15, του ν. 4797/2021, μεριμνά για τον συντονισμό της διαδικασίας εκτίμησης και καταγραφής των ζημιών στις δημόσιες υποδομές από θεομηνίες από τις επιτροπές καταγραφής ζημιών της παραγράφου Β κατωτέρω.

Β. Η Επιτροπή καταγραφής ζημιών σε Υποδομές ΟΤΑ συστήνεται και συγκροτείται με απόφαση του αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη στον οποίο έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες που απορρέουν από το άρθρο 160 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) για τους ΟΤΑ Β’ Βαθμού, και από τον Αντιδήμαρχο θεμάτων Πολιτικής Προστασίας για τους ΟΤΑ Α’ Βαθμού. Μπορούν να συστήνονται περισσότερες από μία επιτροπές, ανάλογα με τις ανάγκες και το μέγεθος της θεομηνίας. Η Επιτροπή καταγραφής ζημιών σε Υποδομές ΟΤΑ είναι αρμόδια για:

α. την καταγραφή των ζημιών μετά από θεομηνία σε υποδομές αρμοδιότητας των ΟΤΑ Α’ και Β’ Βαθμού και την εκτίμηση του κόστους για την επαναφορά των πληγεισών υποδομών σε κατάσταση ασφαλή και λειτουργική σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

β. τη συγκέντρωση των απαραίτητων δικαιολογητικών και την προετοιμασία φακέλου έργου που περιλαμβάνει:

γ. την προετοιμασία του ΠΙΝΑΚΑ Ι του Παραρτήματος «ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΖΗΜΙΩΝ ΣΕ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΟΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΠΛΗΓΕΙ ΑΠΟ ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΖΗΜΙΩΝ», όπου καταγράφεται η σύντομη περιγραφή της πληγείσας υποδομής, η χωροθέτηση, ο φορέας αρμοδιότητας (κύριος του έργου), η συνοπτική περιγραφή των ζημιών και η εκτίμηση του κόστους για την επαναφορά των κατεστραμμένων υποδομών σε κατάσταση ασφαλή και λειτουργική σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

δ. την υποβολή του ΠΙΝΑΚΑ Ι στον Αντιπεριφερειάρχη ή στον Αντιδήμαρχο που όρισε την επιτροπή, για την περαιτέρω διαβίβαση του ΠΙΝΑΚΑ Ι στις αρμόδιες υπηρεσίες των ΟΤΑ και υλοποίηση των επόμενων ενεργειών, σύμφωνα με τις παραγράφους Γ και Δ κατωτέρω.

Γ. Με βάση τους ΠΙΝΑΚΕΣ Ι της παραγράφου Β, περίπτωση δ ανωτέρω, οι αρμόδιες υπηρεσίες των ΟΤΑ που έχουν πληγεί από τη θεομηνία προετοιμάζουν τον ΠΙΝΑΚΑ ΙΙ του Παραρτήματος «ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΥΠΟ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΤΑ» ως ακολούθως:

α) αποδοχή ή τροποποίηση στοιχείων έργου που περιλαμβάνεται στον ΠΙΝΑΚΑ Ι που έχει υποβληθεί από Επιτροπή καταγραφής ζημιών σε Υποδομές ΟΤΑ. Ειδικότερα ο ΟΤΑ δύναται να:

i) κάνει αποδεκτή την πρόταση για αποκατάσταση ζημιών που έχει εκτιμηθεί από την Επιτροπή Καταγραφής Ζημιών,

ii) απορρίψει την πρόταση για αποκατάσταση ζημιών που έχει εκτιμηθεί από την Επιτροπή Καταγραφής Ζημιών και να προτείνει βελτίωση της ανθεκτικότητάς της πληγείσας υποδομής (σε εξαιρετικά ευάλωτες περιοχές). Στην περίπτωση αυτή συνυποβάλλεται τεκμηριωμένη αιτιολόγηση και φάκελος του προτεινόμενου έργου.

β) να προτείνει επιπλέον έργο που δεν καταγράφεται στον ΠΙΝΑΚΑ Ι της Επιτροπής καταγραφής ζημιών σε Υποδομές ΟΤΑ και αφορά στην αποκατάσταση ζημιών σε πληγείσα υποδομή, με τεκμηρίωση της αναγκαιότητας προσθήκης του έργου, κοστολόγηση της πρότασης και προετοιμασία φακέλου έργου σύμφωνα με το σημείο β της παρ. 7β του άρθρου 2.

γ) εφόσον κρίνεται απαραίτητο, να προτείνει έργο/ έργα που αφορούν στην εφαρμογή κατάλληλων μέτρων πρόληψης νέων κινδύνων καταστροφών προκειμένου να μετριαστούν/αντιμετωπιστούν οι αρνητικές επιπτώσεις μελλοντικών ακραίων κλιματικών γεγονότων. Στην περίπτωση αυτή συνυποβάλλεται τεκμηριωμένη αιτιολόγηση.

Ο ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΙ εγκρίνεται από τα αρμόδια όργανα των ΟΤΑ, εφόσον απαιτείται, και υποβάλλεται στην οικεία ΥΔ.

Δ. Η ΥΔ συγκεντρώνει όλους τους ΠΙΝΑΚΕΣ ΙΙ από τους ΟΤΑ που έχουν πληγεί από τη θεομηνία και μεριμνά για την προετοιμασία συγκεντρωτικού ΠΙΝΑΚΑ ΙΙ «ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΥΠΟ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΤΑ» που περιλαμβάνει το σύνολο των έργων που προτείνονται για ένταξη στο Υπο-Πρόγραμμα ΟΤΑ με φορέα χρηματοδότησης την οικεία Περιφέρεια. Στη συνέχεια, ο συγκεντρωτικός ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΙ, διαβιβάζεται στη Δι.Δι.Ε.Π. για τις προβλεπόμενες στο άρθρο 5 ενέργειες.

Άρθρο 3

Υπο-Πρόγραμμα Κρατικής Αρωγής

1. Το Υπο-Πρόγραμμα Κρατικής Αρωγής περιλαμβάνει έργα τα οποία αφορούν στην επιχορήγηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την αντιμετώπιση των ζημιών προς τις επιχειρήσεις και τους μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς σύμφωνα με τις διατάξεις του Μέρους Α’ του ν.4797/2021 (Α’ 66).

2. Επιλέξιμες Δαπάνες για το Υπο-Πρόγραμμα είναι:

α) οι δαπάνες που προβλέπονται στο Μέρος Α’ του ν. 4797/2021 (Α’ 66), όπως:

i. η κρατική αρωγή για επιχειρήσεις συμπεριλαμβανομένων αγροτικών εκμεταλλεύσεων και φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα,

ii. η πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής, με τη μορφή έκτακτης εφάπαξ ενίσχυσης, σε πληγέντα φυσικά και νομικά πρόσωπα και πληγείσες νομικές οντότητες που περιέρχονται ή περιήλθαν, προσωρινά ή μόνιμα, σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

β) λοιπές δαπάνες που αναλαμβάνει ή έχει αναλάβει να χρηματοδοτήσει το Υπουργείο Οικονομικών, στη βάση συγκεκριμένου νομικού πλαισίου, προσωρινά ή μόνιμα, λόγω φυσικής καταστροφής.

3. Δικαιούχος του Προγράμματος είναι το Υπουργείο Οικονομικών που αναλαμβάνει την εκτίμηση του ύψους και τη διαχείριση της επιχορήγησης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την πληρωμή των τελικών δικαιούχων, όπως επιχειρήσεις, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, φυσικά και νομικά πρόσωπα προβλέπονται να ενισχυθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του Μέρους Α’ του ν. 4797/2021 (Α’ 66), και λοιποί φορείς που προβλέπονται βάση συγκεκριμένου νομικού πλαισίου.

4. Φορέας Χρηματοδότησης είναι το Υπουργείο Οικονομικών.

5. Υπηρεσία Διαχείρισης είναι η Αυτοτελής Διεύθυνση Συντονισμού, Διαχείρισης και Παρακολούθησης Έργων και Διαχείρισης του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΤΠΑ) του Υπουργείου Οικονομικών.

6. Το Υπο-Πρόγραμμα περιλαμβάνει τα μεταφερόμενα έργα που είναι ενταγμένα στη ΣΑΕ 051 του εθνικού ΠΔΕ του Υπουργείου Οικονομικών, τα οποία μεταφέρονται στο Υπο-Πρόγραμμα με τις διαδικασίες που προβλέπονται στο άρθρο 9, καθώς και τα νέα έργα που θα προτείνονται για ένταξη στο Πρόγραμμα. Οι διαδικασίες ένταξης των έργων στο Πρόγραμμα προβλέπονται στο άρθρο 8.

7. Η διαδικασία που αφορά στην υποβολή προτάσεων για χρηματοδότηση από το Υπο-Πρόγραμμα, έχει ως ακολούθως:

α) Μετά από την επέλευση της θεομηνίας και την κήρυξη της περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας ή την οριοθέτησή της ως πληγείσα από τη θεομηνία σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, ακολουθούνται οι διαδικασίες που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο του Μέρους Α’ του ν. 4797/2021 (Α’ 66) για την καταγραφή των εκτιμώμενων ζημιών.

β) Η Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής προβαίνει στον προσδιορισμό του αιτούμενου ύψους επιχορήγησης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, σύμφωνα με τα άρθρα 4, 6, 11, 12 και 24Α, του Μέρους Α’ του ν. 4797/2021 (Α’ 66), και στη συνέχεια ενημερώνει την Υπηρεσία Διαχείρισης προκειμένου να εκδοθεί η απόφαση ένταξης στο Υπο-Πρόγραμμα.

Άρθρο 4

Υπο-Πρόγραμμα Περιβάλλον

1. Το Υπο-Πρόγραμμα Περιβάλλον περιλαμβάνει έργα αποκατάστασης ζημιών σε υποδομές και φυσικό και δασικό πλούτο αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των εποπτευόμενων φορέων του.

2. Επιλέξιμες Δαπάνες δαπάνες για το Υπο-Πρόγραμμα είναι:

α) Έργα/μελέτες που αφορούν στην εφαρμογή κατάλληλων μέτρων πρόληψης νέων κινδύνων καταστροφών στις πληγείσες υποδομές προκειμένου να μετριαστούν/ αντιμετωπιστούν οι αρνητικές επιπτώσεις μελλοντικών ακραίων κλιματικών γεγονότων.

β) Έργα για την αντιδιαβρωτική προστασία του εδάφους.

γ) Έργα για την αντιπλημμυρική προστασία των εκτάσεων που επλήγησαν από έκτακτα καιρικά φαινόμενα, πυρκαγιές και άλλες φυσικές καταστροφές.

δ) Εργασίες αναδάσωσης δημοσίων εκτάσεων δασικού χαρακτήρα, των οποίων η βλάστηση καταστράφηκε από πυρκαγιά και έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες σύμφωνα με τα άρθρα 38 και 41 του ν. 998/1979 (Α’ 289) ή πληρούνται οι προϋποθέσεις για να κηρυχθούν αναδασωτέες.

Για τα ανωτέρω έργα θα πρέπει να έχει διερευνηθεί η δυνατότητα συγχρηματοδότησής τους από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή και να προτείνονται για ένταξη στο Πρόγραμμα εφόσον προκύπτει αρνητική απάντηση.

3. Δικαιούχοι του Προγράμματος είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και οι εποπτευόμενοι φορείς του.

4. Φορέας Χρηματοδότησης είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

5. Υπηρεσία Διαχείρισης είναι η Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

6. Το Υπο-Πρόγραμμα περιλαμβάνει τα μεταφερόμενα έργα που είναι ενταγμένα στη ΣΑΕ 875 φυσικών καταστροφών του εθνικού ΠΔΕ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τα οποία μεταφέρονται στο Υπο-Πρόγραμμα με τις διαδικασίες που προβλέπονται στο άρθρο 9, καθώς και τα νέα έργα που θα προτείνονται για ένταξη στο Πρόγραμμα με τις διαδικασίες των άρθρων 5 και 8 της παρούσας.

7. Η διαδικασία που αφορά στην υποβολή προτάσεων για χρηματοδότηση από το Υπο-Πρόγραμμα, έχει ως ακολούθως:

α) Μετά από την επέλευση της θεομηνίας και την κήρυξη της περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ή την οριοθέτησή της ως πληγείσα από τη θεομηνία σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, ακολουθούνται οι διαδικασίες που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την καταγραφή των ζημιών και τη συμπλήρωση, ανά Δικαιούχο του Υπο-Προγράμματος, τον ΠΙΝΑΚΑ III του παραρτήματος «ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΥΠΟ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ», οποίος υποβάλλεται στην οικεία ΥΔ του Υπο-Προγράμματος.

β) Η ΥΔ του Υπο-Προγράμματος μεριμνά για την προετοιμασία συγκεντρωτικού ΠΙΝΑΚΑ III του παραρτήματος «ΈΡΓΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΥΠΟ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» που περιλαμβάνει το σύνολο των έργων που προτείνονται για ένταξη στο Υπο-Πρόγραμμα Περιβάλλον. Στη συνέχεια, ο συγκεντρωτικός ΠΙΝΑΚΑΣ III, διαβιβάζεται στη Δι.Δι.Ε.Π. για τις προβλεπόμενες στο άρθρο 5 ενέργειες.

Άρθρο 5

Κυβερνητική Επιτροπή Κρατικής Αρωγής του άρθρου 13, του v. 4797/2021

1. Η Κυβερνητική Επιτροπή Κρατικής Αρωγής του άρθρου 13, του v. 4797/2021 (εφεξής Επιτροπή), αποτελεί τον μηχανισμό που συντονίζει και διασφαλίζει σε εθνικό επίπεδο την υλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την κρατική αρωγή, την αποκατάσταση και ανασυγκρότηση έργων και υποδομών του Δημοσίου, μετά από θεομηνίες.

2. Η Επιτροπή έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες ως προς το Πρόγραμμα:

α) Εισήγηση στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝΕΠ) ως προς την αρχική κατανομή του προϋπολογισμού του Προγράμματος σε Υπο-Προγράμματα, κατόπιν ενημέρωσης από τη Δι.Δι.Ε.Π. για τα οικονομικά στοιχεία των μεταφερόμενων έργων στο κάθε Υπο-Πρόγραμμα, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 9.

β) Εισήγηση στο ΥΠΑΝΕΠ ως προς την ανακατανομή του προϋπολογισμού των Υπο-Προγραμμάτων ή την αύξηση του προϋπολογισμού του Προγράμματος και την κατανομή του νέου προϋπολογισμού στα Υπο-Προγράμματα, κατόπιν ενημέρωσης από τη Δι.Δι.Ε.Π.

γ) Εισήγηση στο ΥΠΑΝΕΠ για τη λήψη μέτρων αναφορικά με την εύρυθμη υλοποίηση των έργων του Προγράμματος.

3. Η Επιτροπή εισηγείται στο ΥΠΑΝΕΠ ως προς το ΥποΠρόγραμμα Υποδομών ΟΤΑ και το Υπο-Πρόγραμμα Περιβάλλον για:

α) την κατανομή πόρων και τυχόν ειδικότερων όρων ένταξης νέων έργων, κατόπιν ενημέρωσης από την Δι.Δι.Ε.Π. για τους συγκεντρωτικούς πίνακες (ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΙ και ΙΙΙ αντίστοιχα) των προτεινόμενων έργων των άρθρων 2 και 4 ανωτέρω,

β) την κατανομή πόρων στην περίπτωση τροποποίησης απόφασης ένταξης έργου, εφόσον με την τροποποίηση:

i) προτείνεται, άπαξ ή σωρευτικά, αύξηση του προϋπολογισμού του έργου μεγαλύτερη από το 10% του προϋπολογισμού αρχικής ένταξης του έργου σε ΥποΠρόγραμμα,

ii) προκαλείται υπέρβαση του συνολικού προϋπολογισμού του Υπο-Προγράμματος

γ) την τροποποίηση απόφασης ένταξης όταν προτείνεται σημαντική, κατά την κρίση της Δι.Δι.Ε.Π, τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου ή λοιπών στοιχειών του έργου στο ΕΠΑ.

4. Η Επιτροπή εισηγείται στον Υπουργό Οικονομικών ως προς το Υπο-Πρόγραμμα Κρατικής Αρωγής για:

α) την κατανομή των πόρων των ήδη εγγεγραμμένων έργων στο εθνικό σκέλος του ΠΔΕ κατά την έκδοση της παρούσας, κατόπιν ενημέρωσης από την οικεία ΥΔ του Υπο-Προγράμματος για τα οικονομικά στοιχεία των έργων, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 9,

β) την κατανομή των πόρων και ειδικότερων όρων ένταξης νέων έργων σύμφωνα με το άρθρο 3 και λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικότερες διατάξεις που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο του Μέρους Α’ του ν. 4797/2021 (Α’ 66),

γ) την τροποποίηση απόφασης ένταξης λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικότερες διατάξεις που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο του Μέρους Α’ του ν. 4797/2021 (Α’ 66).

5. Η Επιτροπή σύμφωνα με την υπ’ αρ. 3/29.3.2021 ΠΥΣ, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, συνεδριάζει τακτικά μία (1) τουλάχιστον φορά ανά εξάμηνο και έκτακτα σε συνέχεια φυσικής καταστροφής, ύστερα από πρόσκληση του Προέδρου της, κατόπιν εισήγηση της Δι.Δι.Ε.Π.

6. Η Επιτροπή κατά τις συνεδριάσεις της μπορεί να προσκαλεί εκπροσώπους των φορέων των προτάσεων και άλλων φορέων εφόσον απαιτείται. Των συνεδριάσεων της Επιτροπής μπορεί να προηγούνται προπαρασκευαστικές συσκέψεις της Δι.Δι.Ε.Π. με τις αρμόδιες ΥΔ.

7. Η Δι.Δι.Ε.Π. διανέμει (ηλεκτρονικά) τις αποφάσεις της συνεδρίασης της Επιτροπής εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία της συνεδρίασης στους συμμετέχοντες.

8. Κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής προς το ΥΠΑΝΕΠ για το Υπο-Πρόγραμμα Υποδομών ΟΤΑ και το Υπο-Πρόγραμμα Περιβάλλον, το ΥΠΑΝΕΠ εκδίδει σχετική απόφαση.

9. Η Δι.Δι.Ε.Π. διανέμει (ηλεκτρονικά) στην οικεία ΥΔ την απόφαση του ΥΠΑΝΕΠ, η οποία μεριμνά για την υλοποίηση της απόφασης και την προετοιμασία των προσκλήσεων για την υποβολή ΤΔΠ από τους Δικαιούχους, σύμφωνα με το διατακτικό της απόφασης της παραγράφου 8 ανωτέρω.

10. Η Δι.Δι.Ε.Π. αναλαμβάνει τη διοικητική υποστήριξη των εργασιών της Επιτροπής και την προετοιμασία των θεμάτων ημερήσιας διάταξης των συνεδριάσεων ως προς το Πρόγραμμα, σε συνεργασία με τη Δ/νση Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Οικονομικών.

Άρθρο 6

Αρμοδιότητες Δι.Δι.Ε.Π. ως προς το συντονισμό του Προγράμματος

1. Η Δι.Δι.Ε.Π. μεριμνά για τα κάτωθι ως προς το Πρόγραμμα:

i. Την υποστήριξη του έργου της Επιτροπής ως προς την παρακολούθηση και εποπτεία του Προγράμματος και των Υπο-Προγραμμάτων του.

ii. Τη διαβίβαση στην Επιτροπή αιτημάτων της ΥΔ του Υπο-Προγράμματος Περιβάλλον και των φορέων στους οποίους έχουν ανατεθεί καθήκοντα διαχείρισης για το ΥποΠρόγραμμα Υποδομών ΟΤΑ για την ένταξη έργων ή τροποποίηση απόφασης ένταξης έργου, εφόσον απαιτείται.

iii. Τον συντονισμό των ΥΔ και των φορέων στους οποίους έχουν εκχωρηθεί καθήκοντα διαχείρισης του Προγράμματος.

iv. Την παροχή πληροφόρησης και διευκρινίσεων επί του συστήματος διαχείρισης του Προγράμματος προς τις ΥΔ και τους φορείς στους οποίους έχουν εκχωρηθεί καθήκοντα διαχείρισης του Προγράμματος, σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες της παρούσας.

Άρθρο 7

Αρμοδιότητες Υπηρεσιών Διαχείρισης των Υπο-Προγραμμάτων

1. Οι ΥΔ των Υπο-Προγραμμάτων και οι φορείς στους οποίους έχουν εκχωρηθεί καθήκοντα διαχείρισης ΥποΠρογράμματος μεριμνούν για τα κάτωθι:

i. Τη μεταφορά στο ΕΠΑ και στο οικείο Υπο-Πρόγραμμα των ήδη ενταγμένων έργων στο εθνικό ΠΔΕ, σύμφωνα με το άρθρο 9 και την έκδοση απόφασης ένταξης στο Υπο-Πρόγραμμα, σύμφωνα με τις οδηγίες της Δι.Δι.Ε.Π.

ii. Τη διαβίβαση στη Δι.Δι.Ε.Π. του συγκεντρωτικού ΠΙΝΑΚΑ ΙΙ του παραρτήματος «ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΥΠΟ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΤΑ» στην περίπτωση του Υπο-Προγράμματος Υποδομές ΟΤΑ ή του συγκεντρωτικού ΠΙΝΑΚΑ ΙΙΙ του παραρτήματος «ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΥΠΟ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» στην περίπτωση του Υπο-Προγράμματος Περιβάλλον για τη λήψη της εισήγησης της Επιτροπής του άρθρου 5.

iii. Τη μέριμνα για την υλοποίηση των αποφάσεων του ΥΠΑΝΕΠ σύμφωνα με την παρ. 8, του άρθρου 5 και την έκδοση Προσκλήσεων για χρηματοδότηση έργων.

iv. Την αξιολόγηση της συμβατότητας των προτεινόμενων έργων/δράσεων με το Υπο-Πρόγραμμα.

v. Τον έλεγχο της πληρότητας των προτεινόμενων έργων και δράσεων για ένταξη στο Υπο-Πρόγραμμα, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρούσα, στην οικεία απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων της παρ. 8 του άρθρου 5 και στην Πρόσκληση.

vi. Την παροχή πληροφόρησης και διευκρινίσεων επί του συστήματος διαχείρισης του Προγράμματος προς τους εμπλεκόμενους φορείς υλοποίησης των δράσεων του, καθώς και την παροχή υποστήριξης και συμβουλών προς τους Δικαιούχους σε ό,τι αφορά τις υφιστάμενες διαδικασίες.

vii. Τη συγκέντρωση των δελτίων και την παρακολούθηση της υλοποίησης των έργων/δράσεων από τους Δικαιούχους σύμφωνα με το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου του ΕΠΑ.

viii. Την ενημέρωση και τον συντονισμό των ενεργειών των φορέων υλοποίησης (καθώς και των εμπλεκόμενων αρχών) στην υλοποίηση του Υπο-Προγράμματος.

Άρθρο 8

Ενεργοποίηση Προγράμματος και ένταξη έργων

1. Εντός 15 εργασίμων ημερών από την έκδοσης της απόφασης του ΥΠΑΝΕΠ της παρ. 8, του άρθρου 5, η ΥΔ ή οι φορείς στους οποίους έχουν εκχωρηθεί καθήκοντα διαχείρισης Υπο-Προγράμματος εκδίδουν Πρόσκληση προς τους Δικαιούχους των έργων που έχουν προταθεί.

2. Στην Πρόσκληση προβλέπονται, μεταξύ άλλων, διάρκεια 2 μηνών για την υποβολή προτάσεων από τους Δικαιούχους, κατάλληλοι δείκτες εκροών και στοχοθεσία, προθεσμία δεκαοκτώ (18) μηνών από την ένταξή των έργων για την ανάληψη νομικών δεσμεύσεων, ειδικοί όροι που τίθενται από την απόφαση της παρ. 8 του άρθρου 5.

3. Ειδικά για το Υπο-Πρόγραμμα Κρατικής Αρωγής, δίνεται η δυνατότητα έκδοσης μίας Πρόσκλησης για όλη τη διάρκεια του Προγράμματος (προθεσμία υποβολής προτάσεων έως την 31.12.2025) και χωρίς την προθεσμία δεκαοκτώ (18) μηνών για ανάληψη νομικών δεσμεύσεων, δεδομένης της φύσης των έργων που προτείνονται για χρηματοδότηση.

4. Οι Δικαιούχοι [3] υποβάλλουν τα Τεχνικά Δελτία Πράξεων (ΤΔΠ) τα οποία συνοδεύονται υποχρεωτικά από τα ακόλουθα έγγραφα:

  1. Την κήρυξη της περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ή την οριοθέτησή της ως πληγείσα από τη θεομηνία σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.
  2. Το θεσμικό πλαίσιο υλοποίησης του έργου.
  3. Εκθέσεις/αυτοψίες ζημιών, όπου εφαρμόζεται.
  4. Χάρτη με σημειωμένες τις θέσεις των ζημιών δημόσιων υποδομών που χρήζουν αποκατάστασης, όπου εφαρμόζεται.
  5. Φωτογραφική τεκμηρίωση των θέσεων των ζημιών όσων δημόσιων υποδομών προτείνεται να αποκατασταθούν με βάση τις αυτοψίες, με αναφορά στις παρεμβάσεις που περιγράφονται στις τεχνικές εκθέσεις αυτοψίας, όπου εφαρμόζεται.
  6. Αν το έργο ενέχει στοιχεία κρατικής ενίσχυσης, το θεσμικό πλαίσιο που τo καθιστά συμβατό με τις κρατικές ενισχύσεις.
  7. Βεβαίωση της οικείας υπηρεσίας ότι το έργο δε δύναται να συγχρηματοδοτηθεί από άλλο πρόγραμμα (όπως ενδεικτικά ΕΣΠΑ).

5. Η ΥΔ ελέγχει τις προτάσεις των Δικαιούχων ως προς την πληρότητα των στοιχείων, την επιλεξιμότητα των δαπανών, την πλήρωση ειδικότερων κριτηρίων που μπορεί να τίθενται στην Πρόσκληση και τη συμμόρφωση των προτάσεων με την απόφαση της παρ. 8 του άρθρου 5.

6. Μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, εκδίδεται απόφαση Ένταξης ή απόφαση Απόρριψης της πρότασης, οπότε και ενημερώνονται οι δικαιούχοι.

Άρθρο 9

Ένταξη στο Πρόγραμμα έργων εγγεγραμμένων στο εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)

1. Στα οικεία Υπο-Προγράμματα εντάσσονται έργα τα οποία είναι ήδη εγγεγραμμένα στο εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) τα οποία εντάχθηκαν σε συνέχεια φυσικών καταστροφών.

2. Οι ΥΔ εξετάζουν εκ νέου τα ενταγμένα έργα ως προς την αναγκαιότητα υλοποίησής τους και στη συνέχεια υποβάλλουν στην Δι.Δι.Ε.Π., εντός 30 ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας:

α) πίνακα με τα στοιχεία των προτεινόμενων έργων για μεταφορά στο οικείο Υπο-Πρόγραμμα. Τα στοιχεία περιλαμβάνουν, τον κωδικό αριθμό του έργου στο ΠΔΕ, τον τίτλο του έργου, τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του έργου στο ΠΔΕ, τις πληρωμές του έργου έως τις 30/6/2021.

β) πίνακα με αναλυτικά στοιχεία νομικών δεσμεύσεων (ΝοΔε) ανά προτεινόμενο για μεταφορά έργο. Τα στοιχεία περιλαμβάνουν κωδικό αριθμό του έργου στο ΠΔΕ, τον τίτλο του έργου, το δικαιούχο/φορέα υλοποίησης του υποέργου, τον τίτλο της ΝοΔε, μοναδιαίο κωδικό ΝοΔε, το ποσό της ΝοΔε, τις πληρωμές ΝοΔΕ την 30/6/2021, την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης, τη διάρκεια της σύμβασης, τον ΑΦΜ του αναδόχου και την επωνυμία του αναδόχου. Σε περίπτωση που δεν έχουν αναληφθεί νομικές δεσμεύσεις κατά την έκδοση της παρούσας καταχωρείται ο προγραμματισμός σε υποέργα (τίτλος, προϋπολογισμός υποέργου, εκτιμώμενη ημερομηνία ανάθεσης σύμβασης, εκτιμώμενη διάρκεια σύμβασης, φορέας υλοποίησης, κύριος του έργου) προκειμένου να υπάρχει ακριβής αποτύπωση του προϋπολογισμού του έργου που προτείνεται για μεταφορά στο Υπο-Πρόγραμμα.

3. Η Δι.Δι.Ε.Π συγκεντρώνει τα υποβληθέντα στοιχεία και ενημερώνει την Επιτροπή του άρθρου 5 προκειμένου να εισηγηθεί για την αρχική κατανομή του προϋπολογισμού του Προγράμματος στα Υπο-Προγράμματα και την έκδοση της απόφασης της παρ. 8, του άρθρου 5 για την εκχώρηση πόρων στις Περιφέρειες από το Υπο-Πρόγραμμα Υποδομών ΟΤΑ.

4. Εντός 2 μηνών από αρχική κατανομή του προϋπολογισμού σε Υπο-Προγράμματα, η αρμόδια ΥΔ μεριμνά για τη μεταφορά των έργων στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΠΑ (ΠΣ ΕΠΑ) και την έκδοση των αποφάσεων ένταξης των μεταφερόμενων έργων, με την καθοδήγηση της Δι.Δι.Ε.Π.

Άρθρο 10

Εγγραφή των έργων του Προγράμματος στο ΠΔΕ

1. Η απόφαση ένταξης σε Υπο-Πρόγραμμα του Προγράμματος αποτελεί αυτοδίκαιη πρότασης εγγραφής του έργου σε Συλλογική απόφαση (Σ.Α.) του Φορέα Χρηματοδότησης.

2. Τα έργα του Προγράμματος εντάσσονται σε διακριτή ανά Υπο-Πρόγραμμα Σ.Α. του εθνικού σκέλους του Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του αρμόδιου Φορέα Χρηματοδότησης, σύμφωνα με τα άρθρα 2, 3 και 4.

3. Τα νέα έργα που εντάσσονται με αυτοδίκαιη πρόταση στο ΠΔΕ, εγγράφονται με πίστωση για το έτος της ένταξη, έως 10% του προϋπολογισμού τους. Η χρηματοδότηση για τα επόμενα έτη γίνεται με ετήσια εγγραφή πιστώσεων στο ΠΔΕ, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Άρθρο 11

Χρηματοδότηση έργων

1. Η διαδικασία χρηματοδότησης των έργων από αμιγώς εθνικούς πόρους του ΠΔΕ καθορίζεται από το θεσμικό πλαίσιο του ΠΔΕ.

2. Οι Δικαιούχοι υποβάλλουν αίτημα χρηματοδότησης των έργων (κατανομή) με συνημμένα τα απαραίτητα δικαιολογητικά στη ΓΔΟΥ του αρμόδιου για το Υπο-Πρόγραμμα Υπουργείο ή στη Δ/νση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού της Περιφέρειας, κοινοποιούμενο στην Υπηρεσία Διαχείρισης του Υπο-Προγράμματος.

3. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται μη συμμόρφωση του Δικαιούχου με τους όρους και τις προϋποθέσεις χρηματοδότησης έργων της παρούσας ή του ΠΔΕ ή του ΕΠΑ ή τους γενικούς ή ειδικούς όρους της απόφασης ένταξης, η Δι.Δι.Ε.Π με έγγραφη ειδοποίησή της προς τον Δικαιούχο δύναται να διακόπτει την διαδικασία και να θέτει αποκλειστική προθεσμία εντός της οποίας ο Δικαιούχος έχει υποχρέωση να προβεί σε όλες τις ενέργειες που επιβάλλονται για τη συμμόρφωσή του. Η προθεσμία συμμόρφωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες. Μετά το πέρας της τασσόμενης προθεσμίας η Δι.Δι.Ε.Π. λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα, και, εφόσον απαιτείται, εφαρμόζεται αναλογικά η υπό στοιχεία 126829/EΥΘΥ 1217/8.12.2015 (Β’ 2784) κοινή υπουργική απόφαση «Σύστημα δημοσιονομικών διορθώσεων και διαδικασίες ανάκτησης αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών από πόρους του κρατικού προϋπολογισμού για την υλοποίηση προγραμμάτων συγχρηματοδοτούμενων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, σύμφωνα με το αρ. 22 του ν. 4314/2014».

Άρθρο 12

Τροποποίηση απόφασης ένταξης

1. Η διαπίστωση της ανάγκης τροποποίησης της απόφασης ένταξης του έργου μπορεί να προκύψει είτε από το Δικαιούχο, με την υποβολή του σχετικού αιτήματος στην ΥΔ του Υπο-Προγράμματος, όπου θα αναφέρονται τα σημεία τροποποίησης και θα τεκμηριώνονται επαρκώς οι λόγοι τροποποίησης των στοιχείων του έργου, είτε από την ΥΔ του Υπο-Προγράμματος, κατά την παρακολούθηση της προόδου υλοποίησης του έργου, και στην περίπτωση που διαπιστώνονται αλλαγές στα στοιχεία του έργου, όπως αυτά αποτυπώνονται στην απόφαση Ένταξης, είτε από τη Δι.Δι.Ε.Π. στο πλαίσιο της συνολικής παρακολούθησης του Προγράμματος και της προόδου υλοποίησης των Υπο-Προγραμμάτων και των έργων που τα απαρτίζουν.

2. Η ανάγκη για την τροποποίηση της απόφασης ένταξης του έργου μπορεί να προκύπτει κυρίως:

α. Κατά την υλοποίηση του έργου, εφόσον διαπιστώνεται ότι η μεταβολή επιμέρους στοιχείων του δύναται να διευκολύνει την ολοκλήρωσή του και την επίτευξη των αποτελεσμάτων και στόχων του.

β. Από εξωγενείς παράγοντες, όπως ενδεικτικά νομοθετικές ρυθμίσεις οι οποίες επιφέρουν μεταβολές στη νομική προσωπικότητα του δικαιούχου του έργου, ή στον προϋπολογισμό του.

γ. Από την ανάγκη τακτοποίησης των στοιχείων του έργου στο επίπεδο της πραγματικής υλοποίησης του.

δ. Από τη μεταβολή της διάρκεια υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου του έργου, συμπεριλαμβανομένων και των ημερομηνιών έναρξης και λήξης του έργου, των στοιχείων του φυσικού αντικειμένου του έργου, του ύψους της συνολικής δημόσιας δαπάνης του έργου, του δικαιούχου του έργου ή άλλων στοιχεία που κατά την κρίση της Υπηρεσίας Διαχείρισης του Υπο-Προγράμματος ή τις Δι.Δι.Ε.Π. δύνανται να μεταβληθούν.

3. Εφόσον με την τροποποίηση απαιτείται αύξηση του προϋπολογισμού του έργου μεγαλύτερη από το 10% του προϋπολογισμού αρχικής ένταξης του έργου στο Πρόγραμμα ή σημαντική, κατά την κρίση της ΥΔ, τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου ή λοιπών στοιχειών του ΤΔΠ του έργου, η ΥΔ του Υπο-Προγράμματος διαβιβάζει την εισήγησή της στη Δι.Δι.Ε.Π., η οποία στη συνέχεια τη διαβιβάζει στην Επιτροπή του άρθρου 5 για τη λήψη εισήγησης επί των προτεινόμενων τροποποιήσεων και την έκδοση απόφασης από το ΥΠΑΝΕΠ, σύμφωνα με την παράγραφο 8 του άρθρου 5.

4. Η Δι.Δι.Ε.Π. κοινοποιεί την απόφαση στην οικεία ΥΔ για την υλοποίηση του διατακτικού της απόφασης.

Άρθρο 13

Πληροφοριακό Σύστημα Προγράμματος

1. Τα έργα που εντάσσονται στο Πρόγραμμα παρακολουθούνται από το Πληροφοριακό Σύστημα του ΕΠΑ (ΠΣ ΕΠΑ), που έχει καθοριστεί με την υπ’ αρ. 126518/ 22.11.2021 υπουργική απόφαση «Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξη».

2. Μετά τη δημοσίευση της παρούσας η Δι.Δι.Ε.Π. μεριμνά για τη δημιουργία των Υπο-Προγραμμάτων στο ΠΣ ΕΠΑ.

Άρθρο 14

Τελικές Διατάξεις

Για επί μέρους ζητήματα του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου που δεν ρυθμίζονται με την παρούσα εφαρμόζονται οι διατάξεις της υπ’ αρ. 62564/4.6.2021 υπουργικής απόφασης «Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου - Κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών για τα προγράμματα του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025» (Β’ 2442).

Για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή της παρούσας, ως προς τα θέματα διαχείρισης, είναι δυνατόν να εκδίδονται, κατά περίπτωση, πρόσθετες οδηγίες, κατευθύνσεις, εργαλεία ή εγκύκλιοι από την Δι.Δι.Ε.Π.

Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 27 Απριλίου 2022

Οι Υπουργοί

Οικονομικών
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ

Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων
ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ

Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΡΕΚΑΣ

Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών
ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΠΕΤΣΑΣ

Υποσημειώσεις (3)

Για να δείτε τις υποσημειώσεις θα πρέπει να είστε συνδεδεμένοι με τον λογαριασμό σας. Αν δεν έχετε λογαριασμό μπορείτε να δημιουργήσετε έναν δωρεάν πατώντας εδώ. Εναλλακτικά πατήστε εδώ για να συνδεθείτε με το λογαριασμό σας