ΣΕΒΕ Δεύτερη καλύτερη επίδοση πέτυχε ο Δείκτης Εξαγωγικών Προσδοκιών στο α’ εξάμηνο 2023

ΣΕΒΕ

11 Σεπτεμβρίου 2023

Δελτίο Τύπου

Τη δεύτερη καλύτερη επίδοση των τριών τελευταίων ετών πέτυχε ο ανανεωμένος Δείκτης Εξαγωγικών Προσδοκιών στο α’ εξάμηνο 2023

Σε θετικά επίπεδα κινήθηκε ο Δείκτης Εξαγωγικών Προσδοκιών ECI ΣΕΒΕ-DHL με το κλίμα να βελτιώνεται σημαντικά σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα εξάμηνα και την αισιοδοξία να επικρατεί, φτάνοντας τις 126,0 μονάδες.

Μάλιστα, αυτή ήταν η δεύτερη καλύτερη επίδοση των τριών τελευταίων ετών μετά τις 142,1 μονάδες του α’ εξαμήνου 2021.

Ο Δείκτης ECI ΣΕΒΕ-DHL αναπτύχθηκε στις ακόλουθες τέσσερις ενότητες: εξαγωγές, εγχώριες πωλήσεις, διεθνείς και εγχώριες οικονομικές συνθήκες, ενώ το θέμα επικαιρότητας εστίασε στην αύξηση του λειτουργικού κόστους.

Επίσης, στο υφιστάμενο τεύχος ο Δείκτης Εξαγωγικών Προσδοκιών αναπροσαρμόστηκε, θέτοντας νέους συντελεστές βαρύτητας σε κάθε μία από τις τέσσερις βασικές ενότητες ώστε να ανταποκρίνεται με μεγαλύτερη ακρίβεια στις προσδοκίες των Ελλήνων εξαγωγέων.

Η αναπροσαρμογή έγινε σε όλα τα αποτελέσματα του δείκτη από το β’ εξάμηνο του 2016 έως και το α’ εξάμηνο του 2023. Συγκεκριμένα, οι συντελεστές βαρύτητας ανά ενότητα διαμορφώθηκαν ως εξής:

Στο ίδιο πλαίσιο, και για πρώτη φορά στο 14ο τεύχος, έγινε αλλαγή της ονομασίας από «TCI-Trade Confidence Index» σε «ECI-Exports Confidence Index» δίνοντας έτσι μεγαλύτερη έμφαση στον τομέα των εξαγωγών. Η κατάρτιση του δείκτη πραγματοποιήθηκε από το ΙΕΕΣ του ΣΕΒΕ σε συνεργασία με την εταιρία DHL, μέλος του ΣΕΒΕ.

Πιο συγκεκριμένα, ο Δείκτης ΕCI SEVE-DHL για το 1ο εξάμηνο του 2023 διαμορφώθηκε σε 126,0 μονάδες (όπου ECI>100 = αισιοδοξία και ECI<100 = απαισιοδοξία) έναντι 105,1 μονάδων του 2ου εξαμήνου του 2022 και 98,2 μονάδων του 1ου εξαμήνου του 2022. Η αύξηση συγκριτικά με το προηγούμενο εξάμηνο ανήλθε σε 20,9 μονάδες. Η υλοποίηση της έρευνας έγινε από το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, με Επιστημονικό Σύμβουλο τον Καθηγητή Ιωάννη Χατζηδημητρίου, Διευθυντή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Αναλυτικά:

Η άνοδος του –αναπροσαρμοσμένου- δείκτη προήλθε κυρίως από τη βελτίωση των αποτελεσμάτων σχετικά με τις διεθνείς και τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες, τα οποία στο προηγούμενο εξάμηνο ήταν εξαιρετικά απαισιόδοξα με την «επιδείνωση» να συγκεντρώνει πάνω από 60%. Σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε και η βελτίωση των προσδοκιών σχετικά με τις εγχώριες πωλήσεις, με την «αύξηση» να φτάνει το 50%, έναντι 37% στο β’ εξάμηνο του 2022.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 14/04/23–19/05/23 σε επιλεγμένο δείγμα 250 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα (οι 224 ανταποκρίθηκαν). Η επιλογή των επιχειρήσεων έγινε μέσω διαστρωματικής δειγματοληψίας, στα πρότυπα αντίστοιχων ερευνών που πραγματοποιούνται από εγχώριους και διεθνείς οργανισμούς, ενώ για τη συλλογή των στοιχείων των επιχειρήσεων αξιοποιήθηκε η βάση δεδομένων της ICAP. Ειδικότερα, με αρχικό κριτήριο τις επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο πάνω από €1.000.000, το δείγμα περιλαμβάνει επιχειρήσεις από πρωτογενή παραγωγή, βιομηχανία και εμπόριο.