ΟΕΕ Θέσεις επί του νομοσχεδίου αναφορικά με τη δημοσιοποίηση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος

Με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία η Οδηγία (ΕΕ) 2021/2101 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου 2021, που τροποποιεί την Οδηγία (ΕΕ) 2013/34 αναφορικά με τη δημοσιοποίηση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος από ορισμένες επιχειρήσεις και υποκαταστήματα (πολυεθνικοί όμιλοι και κατά περίπτωση ορισμένες αυτόνομες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα).

Σκοπός του παρόντος νομοσχεδίου είναι η ενίσχυση της χρηματοοικονομικής και εταιρικής διαφάνειας μέσω της δημόσιας υποβολής δήλωσης στοιχείων φορολογίας εισοδήματος των πολυεθνικών ομίλων καθώς και η έγκαιρη συγκέντρωση εξειδικευμένης στατιστικής πληροφόρησης, για την απρόσκοπτη πρόσβαση των επιχειρήσεων της χώρας σε τραπεζική χρηματοδότηση. Τέλος ορίζεται η δημιουργία ειδικότερου πλαισίου για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας για το 2024.

Στο άρθρο 17 ορθά η Κυβέρνηση έφερε τη νομοθετική διάταξη που ρυθμίζει την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας για το 2024, με το Ειδικό Τιμολόγιο να θεσπίζεται «προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ανατιμητικοί κίνδυνοι από την επαναφορά της ρήτρας αναπροσαρμογής στα τιμολόγια, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο τον ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, με στόχο την πτώση των τιμών». Ειδικότερα σήμερα όπου οι γεωπολιτικές εντάσεις έχουν αυξήσει τους κινδύνους για ανατιμήσεις στις τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.

Όμως, θα θέλαμε σαν Φορέας να καταθέσουμε τις παρατηρήσεις μας για το άρθρο 16 του νομοσχεδίου.

Η υποχρέωση υποβολής των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων για τις κεφαλαιουχικές εταιρείες του μη χρηματοπιστωτικού τομέα, όταν αυτές συνάπτουν δανειακές συμβάσεις με πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα, δεν συνιστά πρακτική καλής νομοθέτησης για τους κάτωθι λόγους:

Το ΟΕΕ σωστά υποστηρίζει την άποψη ότι οι δηλωτικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων, σε σχέση με τα δεδομένα των οικονομικών τους καταστάσεων, εξαντλούνται στην ανάρτηση των καταστάσεων αυτών στο ΓΕΜΗ. Από το ΓΕΜΗ ο κάθε ενδιαφερόμενος έχει τη δυνατότητα να λάβει γνώση ή ακόμη και αντίγραφά τους.

Η πρόταση μας αυτή βασίζεται στην ιδέα της απλοποίησης των διαδικασιών και της μείωσης της γραφειοκρατίας και συμπίπτει με την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Αρχής «Μόνον Άπαξ» (Once Only), σύμφωνα με την οποία οι δημόσιες αρχές διασφαλίζουν ότι οι πολίτες και οι επιχειρήσεις υποβάλλουν πλέον πληροφορίες για διοικητική χρήση μόνο μία φορά στην εκάστοτε δημόσια αρχή, η οποία στη συνέχεια οργανώνει την εσωτερική περαιτέρω διακίνηση των εν λόγω δεδομένων σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου.

Επίσης στο άρθρο 16 παρ.7 προβλέπεται η ανάρτηση στην τράπεζα της Ελλάδος για την χρήση 2022 έως 20 Νοεμβρίου 2023 δηλαδή εντός 14 ημερών από σήμερα και θα έπρεπε να έχουμε εφαρμογή από την χρήση του 2023.

Στα άρθρα 12, 13 στις προσωπικές  αλλά κεφαλαιουχικές εταιρείες δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την υπογραφή τους  από ΛΟΓΙΣΤΗ – ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟ.