ΔΤΔ Α 1106275 ΕΞ 2017 Οδηγίες για την έξοδο των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, την υποβολή Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου (EXS) για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας και την κατάθεση Γνωστοποίησης Επανεξαγωγής στο πλαίσιο του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ
ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 
ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & ΕΦΚ
1. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ 
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ 
ΤΜΗΜΑΤΑ Α' ΚΑΙ Γ'
2. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ 
ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ 
& ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ
ΤΜΗΜΑΤΑ Β' ΚΑΙ Δ'
3. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ
ΤΕΛΩΝΕΙΟΥ 
ΤΜΗΜΑ Γ'
Ταχ. Δ/νση:Καρ. Σερβίας 10
Ταχ. Κώδικας:1084 Αθήνα
Πληροφορίες:ΠαράρτημαΙ
Fax:210-6987459
E-Mail:dtd@2001.syzefxis.gov.gr
Url:www.aade.gr


ΑΔΑ: ΨΓ9ΥΗ-3ΥΣ

ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ

ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Αθήνα, 05/07/2017

Αριθ. Πρωτ.: ΔΤΔ Α 1106275 ΕΞ 2017

ΠΡΟΣ Ως Π.Δ.

Θέμα: «Οδηγίες για την έξοδο των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, την υποβολή Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου (EXS) για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας και την κατάθεση Γνωστοποίησης Επανεξαγωγής στο πλαίσιο του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.»

Σχετ: 1. Η αριθ. Δ19Α 5052573 ΕΞ 2010/10-12-2010 με θέμα «Οδηγίες και διευκρινήσεις για τις ρυθμίσεις και διαδικασίες που ισχύουν από 1-1-2011, σχετικά με την υποβολή της Συνοπτικής διασάφησης εξόδου (EXS) και την έξοδο των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.»

2. Η αριθ. Δ19Α 5040930 ΕΞ 2012/22-10-2012 με θέμα «Συμπληρωματικές οδηγίες και διευκρινήσεις σχετικά με την Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου (EXS) στα πλαίσια λειτουργίας του Υποσυστήματος Εξαγωγών του ICISnet.»

3. Η αριθμ. ΔΤΔ Α 5019208 ΕΞ 2015/10-09-2015 με θέμα «Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου (EXS) -Παρέχονται διευκρινήσεις.»

4. Η αριθμ. ΔΤΔ Α 1068392 ΕΞ 2016/26-04-16 με θέμα «Εξαγωγή και έξοδος εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης στο πλαίσιο του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα -Αντικατάσταση της αριθμ. Δ19Α5013811ΕΞ2014/03-06-2014»

5. Η αριθ. ΔΤΔ Α 1055689 ΕΞ 2016/07-04-2016, με την οποία κοινοποιήθηκε η νομοθετική δέσμη του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.

6. Η αριθ. Δ33Δ 50690 ΕΞ 2012 ΕΜΠ/19-03-2012 με θέμα «Κατευθυντήριες οδηγίες για τη διαδικασία διενέργειας ανάλυσης κινδύνου για λόγους ασφάλειας και προστασίας στα τελωνεία εισόδου, εξαγωγής και εξόδου.»

7. Η αριθ. Δ33Δ 50020 ΕΞ 2014 ΕΜΠ/ 07-01-2014 με θέμα «Οδηγίες για την εφαρμογή της ανάλυσης κινδύνου στους τελωνειακούς ελέγχους κατά την εξαγωγή».

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 - ΕΞΟΔΟΣ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟ ΕΔΑΦΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ

1.1 ΓΕΝΙΚΑ

Με την ανωτέρω (5) σχετική ΕΔΥΟ, η Υπηρεσία μας κοινοποίησε στις τελωνειακές αρχές και στους οικονομικούς φορείς τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα (Καν. 952/2013) σε συνδυασμό με το πλαίσιο των νομοθετικών διατάξεών του (κατ' Εξουσιοδότηση Κανονισμός (ΕΕ) 2446/2015 της Επιτροπής, Εκτελεστικός Κανονισμός (ΕΕ) 2447/2015 της Επιτροπής) παραθέτοντας τις αλλαγές που επιφέρει στις τελωνειακές διαδικασίες από 01.05.2016, ημερομηνία που τέθηκε σε πλήρη εφαρμογή.

Κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου που ακολουθεί προκειμένου να ολοκληρωθεί σταδιακά η παραγωγική λειτουργία των μηχανογραφικών συστημάτων, οι ως άνω Κανονισμοί πρέπει να διαβάζονται συνδυαστικά με τον κατ' Εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) 341/2016 της Επιτροπής, στον οποίο αναφέρονται οι μεταβατικοί κανόνες για ορισμένες διατάξεις του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.

1.2 ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΡΙΘ. Δ19Α 5052573 ΕΞ 2010/10, Δ19Α 5040930/12 ΕΞ 2012 ΚΑΙ ΔΤΔ Α 5019208 ΕΞ 2015/15 ΕΔΥΟ

Με την παρούσα και λαμβάνοντας υπόψη το νέο νομικό πλαίσιο επικαιροποιούνται οι οδηγίες που είχαν δοθεί για την τήρηση των διατυπώσεων εξόδου των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. Ως εκ τούτου οι αριθμ. Δ19Α 5052573 ΕΞ 2010/10, Δ19Α 5040930 ΕΞ 2012/12 και ΔΤΔ Α 5019208 ΕΞ 2015/15 ΕΔΥΟ καταρνούνται.

Ειδικότερα, παρέχονται νέες οδηγίες για την τήρηση των διατυπώσεων εξόδου των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, ενσωματώνονται οι αλλαγές που επήλθαν από την έκδοση των ως άνω ΕΔΥΟ και παρέχονται διευκρινήσεις επί συγκεκριμένων θεμάτων.

Οι σημαντικότερες αλλαγές που έχουν επέλθει από 01/05/2016 αφορούν:

Επιπλέον, με την παρούσα δίνονται περαιτέρω διευκρινήσεις αναφορικά :

α) τροποποίησης/ακύρωσης της γνωστοποίησης επανεξαγωγής (β) εφεδρικής διαδικασίας στη συνοπτική διασάφηση εξόδου

1.3 ΔΙΑΣΑΦΗΣΗ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ

Με την ενωσιακή τελωνειακή νομοθεσία καθορίζεται ότι όλα τα εμπορεύματα που πρόκειται να εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανεξαρτήτως του τελικού προορισμού τους και ανεξαρτήτως του τελωνειακού χαρακτήρα τους (ενωσιακού ή μη ενωσιακού), υποβάλλονται σε ανάλυση κινδύνων και σε τελωνειακό έλεγχο πριν από την αναχώρηση ή - σε ορισμένες περιπτώσεις - πριν από την έναρξη της φόρτωσης του μεταφορικού μέσου με το οποίο τα εμπορεύματα εγκαταλείπουν το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. Για τον σκοπό αυτό προβλέπεται η υποχρεωτική ηλεκτρονική υποβολή, εντός συγκεκριμένων προθεσμιών πριν από την έξοδο, ορισμένων δεδομένων για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας τα οποία απαριθμούνται στο Παράρτημα 9 - Προσάρτημα Α του Καν. 341/2016 και απαιτούνται για τη διενέργεια ανάλυσης κινδύνων.

Η υποβολή των ως άνω δεδομένων γίνεται:

Στις περιπτώσεις που τα εμπορεύματα εξαιρούνται από την υποχρέωση υποβολής δεδομένων ασφάλειας και προστασίας καθώς επίσης και από την υποχρέωση υποβολής τελωνειακής διασάφησης, για την έξοδό τους κατατίθεται Γνωστοποίηση Επανεξαγωγής.

Ειδικότερα, στις περιπτώσεις εμπορευμάτων που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς διαμετακόμισης, η ανωτέρω υποχρέωση υποβολής των δεδομένων ασφάλειας και προστασίας πληρούται, εφόσον με τη διασάφηση διαμετακόμισης έχουν υποβληθεί στο τελωνείο αναχώρησης τα εν λόγω δεδομένα (επιλογή της καρτέλας «Ασφάλεια» στη διασάφηση διαμετακόμισης και συμπλήρωση των σχετικών πεδίων) και εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

Με βάση τα ανωτέρω, επισημαίνεται ότι:

Στις περιπτώσεις διακίνησης μη ενωσιακών εμπορευμάτων από εγκατάσταση προσωρινής εναπόθεσης ή από ελεύθερη ζώνη δεν υποβάλλεται διασάφηση επανεξανωνής (θέση 37: 31 00) αλλά συνοπτική διασάφηση εξόδου ή γνωστοποίηση επανεξαγωγής κατά περίπτωση. Διασάφηση επανεξαγωγής υποβάλλεται μόνο στις περιπτώσεις που τα εμπορεύματα είχαν υπαχθεί σε προηγούμενο ειδικό καθεστώς το οποίο εκκαθαρίζεται με την επανεξαγωγή. (θέση 37: 31 71, 31 51 κ.λπ.)

1.4 ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Παρακάτω συνοψίζονται οι σημαντικότερες διατάξεις που αφορούν στη διαδικασία εξόδου των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 - ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗ ΕΞΟΔΟΥ

2.1 ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

Η συνοπτική διασάφηση εξόδου υποβάλλεται υποχρεωτικά όταν:

1) Εμπορεύματα βρίσκονται σε προσωρινή εναπόθεση ή σε ελεύθερη ζώνη και πρόκειται να εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, εφόσον:

2) Εμπορεύματα έχουν μεταφερθεί με μη τακτική γραμμή από ενωσιακό λιμένα σε άλλον ενωσιακό λιμένα για μεταφόρτωση με προορισμό χώρα εκτός της Ένωσης. Τα εμπορεύματα αυτά θεωρείται ότι βρίσκονται σε προσωρινή εναπόθεση στον λιμένα μεταφόρτωσης και επομένως ισχύουν τα διαλαμβανόμενα στην περίπτωση 1.

3) Εμπορεύματα διακινούνται μεταξύ δύο κρατών-μελών της Ένωσης εφόσον μεσολαβεί μεταφόρτωση σε τρίτη χώρα.

4) Εμπορεύματα διακινούνται οδικώς ή σιδηροδρομικώς μεταξύ δύο κρατών-μελών της Ένωσης διαμέσου του εδάφους μιας ή περισσότερων τρίτων χωρών.

5) Κενά εμπορευματοκιβώτια ιδιοκτησίας του πλοιοκτήτη μεταφέρονται έναντι πληρωμής βάσει σύμβασης μεταφοράς. Διευκρινίζεται ότι αποτελεί αποκλειστική ευθύνη του μεταφορέα να ενημερώσει σχετικά το τελωνείο και να υποβάλει συνοπτική διασάφηση εξόδου στην περίπτωση που τα εμπορευματοκιβώτια δεν αποτελούν μέσο συσκευασίας αλλά θεωρούνται εμπόρευμα.

6) Τα ακόλουθα εμπορεύματα μεταφέρονται βάσει σύμβασης μεταφοράς: α) Παλέτες, ανταλλακτικά, εξαρτήματα και εξοπλισμός για παλέτες.

β) Εμπορευματοκιβώτια, ανταλλακτικά, εξαρτήματα και εξοπλισμός για εμπορευματοκιβώτια. γ) Μεταφορικά μέσα, ανταλλακτικά, εξαρτήματα και εξοπλισμός για μεταφορικά μέσα.

7) Εμπορεύματα διακινούνται οδικώς και καλύπτονται μόνο από πιστοποιητικό απόδειξης ενωσιακού χαρακτήρα (T2L), με την επιφύλαξη των εξαιρέσεων που αναφέρονται στο σημείο 2.2 της παρούσας.

Επισήμανση: Εφόσον οι τελωνειακές αρχές διαπιστώσουν, πριν την αναχώρηση των εμπορευμάτων εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης, ότι για μέρος ή για το σύνολο των εμπορευμάτων δεν έχει υποβληθεί η προβλεπόμενη συνοπτική διασάφηση εξόδου, απαιτούν από τον μεταφορέα την άμεση υποβολή της. Σε διαφορετική περίπτωση δεν επιτρέπουν την έξοδο των εμπορευμάτων.

2.2 ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

Δεν απαιτείται υποβολή συνοπτικής διασάφησης εξόδου:

A) Για τα μεταφορικά μέσα και τα εμπορεύματα που μεταφέρουν, τα οποία διέρχονται απλώς μέσω των χωρικών υδάτων ή του εναέριου χώρου του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης χωρίς στάση εντός του εδάφους αυτού, σύμφωνα με το άρθρο 263 του Καν. 952/2013.

B) Στις ακόλουθες ειδικές περιπτώσεις όπου η απαλλαγή δικαιολογείται δεόντως από το είδος των εμπορευμάτων ή της διακίνησης ή απαιτείται από διεθνείς συμφωνίες, σύμφωνα με το άρθρο 245 του Καν. 2446/2015:

β) Εμπορευματοκιβώτια, ανταλλακτικά, εξαρτήματα και εξοπλισμός για εμπορευματοκιβώτια. γ) Μεταφορικά μέσα, ανταλλακτικά, εξαρτήματα και εξοπλισμός για μεταφορικά μέσα.

2.3 ΥΠΕΥΘΥΝΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

Η συνοπτική διασάφηση εξόδου υποβάλλεται στο αρμόδιο τελωνείο:

α) από τον μεταφορέα, ή

β) από τον εξαγωγέα ή τον αποστολέα ή κάθε άλλο πρόσωπο εξ ονόματος ή για λογαριασμό του οποίου ενεργεί ο μεταφορέας, ή

γ) από οποιοδήποτε πρόσωπο είναι σε θέση να προσκομίσει τα συγκεκριμένα εμπορεύματα ή να φροντίσει ώστε να προσκομιστούν στο αρμόδιο τελωνείο. Το πρόσωπο αυτό μπορεί, για παράδειγμα, να είναι ο κάτοχος της άδειας λειτουργίας της εγκατάστασης προσωρινής εναπόθεσης ή ο κάτοχος της αποθήκης εντός ελεύθερης ζώνης (ή ο αντιπρόσωπός τους), εφόσον ο μεταφορέας έχει επιτρέψει σε αυτό το πρόσωπο να υποβάλλει τη συνοπτική διασάφηση.

Το αρμόδιο τελωνείο υποβολής της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου θεωρεί ως δεδομένο στις ανωτέρω περιπτώσεις, πλην απόδειξης περί του αντιθέτου, ότι ο μεταφορέας έχει δώσει τη συγκατάθεσή του και ότι η Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου έχει υποβληθεί εν γνώσει του.

Ως μεταφορέας ορίζεται το πρόσωπο που μεταφέρει τα εμπορεύματα ή φέρει την ευθύνη για τη μεταφορά των εμπορευμάτων εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ένωσης. Διευκρινίζεται ότι:

Επισημαίνεται ότι:

2.4 ΑΡΜΟΔΙΟ ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

Αρμόδιο τελωνείο για την υποβολή της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου είναι το τελωνείο εξόδου, όπως αυτό περιγράφεται στο Παράρτημα ΙΙ της παρούσας με διευκρινίσεις αναφορικά με τον προσδιορισμό του για τους σκοπούς υποβολής της συνοπτικής διασάφησης εξόδου καθώς και για τις εξαιρέσεις/παρεκκλίσεις.

Το τελωνείο εξόδου:

2.5 ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

Οι προθεσμίες υποβολής της EXS διαφέρουν ανάλογα με τον τρόπο μεταφοράς, τη χρονική διάρκεια της μεταφοράς και την κατάσταση (είδος συσκευασίας) των εμπορευμάτων που πρόκειται να εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. Οι εν λόγω προθεσμίες περιγράφονται αναλυτικά στο Παράρτημα ΙΙΙ.

Επισημαίνεται ότι οι ως άνω προθεσμίες δεν ισχύουν σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας.

2.6 ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

Αναλυτικές οδηγίες για τη συμπλήρωση και υποβολή της συνοπτικής διασάφησης εξόδου περιλαμβάνονται στο Παράρτημα IV της παρούσας.

2.7 ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΚΥΡΩΣΗ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΞΟΔΟΥ

2.7.1 Τροποποίηση Συνοπτικής Διασάφησης εξόδου

Το πρόσωπο που υποβάλλει τη συνοπτική διασάφηση εξόδου, κατόπιν αιτήσεώς του, μπορεί να τροποποιεί ένα ή περισσότερα στοιχεία της διασάφησης μετά την υποβολή της.

Επισημαίνεται ότι η τροποποίηση της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου δεν είναι δυνατή εφόσον οι τελωνειακές αρχές:

α) έχουν ήδη πληροφορήσει το πρόσωπο που υπέβαλε τη Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου ότι σκοπεύουν να εξετάσουν τα εμπορεύματα ή,

β) έχουν ήδη διαπιστώσει ότι ένα ή περισσότερα στοιχεία της συνοπτικής διασάφησης εξόδου είναι ανακριβή ή ελλιπή ή,

γ) έχουν ήδη δώσει άδεια για έξοδο των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.

Στην περίπτωση τροποποίησης της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου, η ανάλυση κινδύνου διενεργείται εκ νέου, προκειμένου να περιληφθούν τα στοιχεία που έχουν τροποποιηθεί.

Όταν το αίτημα τροποποίησης της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου υποβάλλεται λίγο πριν την αναχώρηση του μεταφορικού μέσου προς έξοδο, είναι σαφές ότι ενδέχεται να υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις κατά την έξοδο των εμπορευμάτων (ειδικότερα στο πλαίσιο της εκ νέου διενέργειας ανάλυσης κινδύνου και λήψης απόφασης για έλεγχο από το τελωνείο εξόδου). Για τον λόγο αυτό το πρόσωπο που είναι υπεύθυνο για την υποβολή της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου, εφόσον διαπιστώσει ότι στην αρχική Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου υπάρχουν στοιχεία που πρέπει να αλλάξουν, πρέπει να προβεί άμεσα στην τροποποίηση αυτής.

2.7.2 Ακύρωση της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου

Όταν τα εμπορεύματα για τα οποία έχει υποβληθεί συνοπτική διασάφηση εξόδου δεν εξέρχονται από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, οι τελωνειακές αρχές ακυρώνουν τη διασάφηση στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) Κατ' αίτηση του διασαφιστή, η οποία πρέπει να περιλαμβάνει το MRN της συνοπτικής διασάφησης εξόδου. Στην περίπτωση αυτή, το πρόσωπο που απομακρύνει τα εμπορεύματα από το τελωνείο για να τα μεταφέρει πίσω στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης πρέπει να γνωστοποιήσει στο τελωνείο τα ακόλουθα στοιχεία:

β) Εντός 150 ημερών από την υποβολή της συνοπτικής διασάφησης εξόδου.

Κατά τη μεταβατική περίοδο και μέχρι την πλήρη παραγωγική λειτουργία του Αυτοματοποιημένου Συστήματος Εξαγωγών, στην περίπτωση που τα εμπορεύματα δεν έχουν εγκαταλείψει το τελωνειακό έδαφος της Ε.Ε. μετά την πάροδο 150 ημερών από την ημερομηνία υποβολής μιας Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου, η Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου παραμένει σε κατάσταση (status) «Άμεση Απελευθέρωση» και Κεωρείται ως μη υποβληΚείσα.

Στο Παράρτημα !V περιλαμβάνονται αναλυτικές οδηγίες για τη διαδικασία τροποποίησης ή ακύρωσης της συνοπτικής διασάφησης εξόδου.

2.8 ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΓΙΑ ΣΚΟΠΟΥΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Η ανάλυση κινδύνου πρωτίστως για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας διενεργείται σύμφωνα με την ανωτέρω (6) σχετική.

2.9 ΕΞΟΔΟΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟ ΕΔΑΦΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ

Μετά την ολοκλήρωση των ως άνω διατυπώσεων και με την αναχώρηση του μέσου μεταφοράς με το οποίο τα εμπορεύματα εγκαταλείπουν το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, το πρόσωπο που έχει υποβάλει τη Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου υποχρεούται στην προσκόμιση εγγράφων μεταφοράς με τα οποία αποδεικνύεται η φυσική έξοδός τους από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. Το αρμόδιο τελωνείο εξόδου συσχετίζει τις πληροφορίες των ως άνω εγγράφων με τα δεδομένα της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου και εν συνεχεία προβαίνει στις απαιτούμενες ενέργειες για την οριστικοποίησή της.

2.10 ΕΦΕΔΡΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Η συνοπτική διασάφηση εξόδου κατατίθεται σε έντυπη μορφή σε περίπτωση μη διαθεσιμότητας του ηλεκτρονικού συστήματος:

α) των τελωνειακών αρχών ή

β) των οικονομικών φορέων.

Η συνοπτική διασάφηση εξόδου σε έντυπη μορφή συντάσσεται με τη χρήση του εγγράφου ασφάλειας και προστασίας, το οποίο αντιστοιχεί στο υπόδειγμα του Παραρτήματος V της παρούσας. Όταν η αποστολή για την οποία συντάσσεται η συνοπτική διασάφηση εξόδου αποτελείται από περισσότερα από ένα είδη εμπορευμάτων, το έγγραφο ασφάλειας και προστασίας συμπληρώνεται από κατάλογο ειδών, ο οποίος αντιστοιχεί στο υπόδειγμα του Παραρτήματος V της παρούσας. Στην περίπτωση αυτή, ο κατάλογος ειδών συνιστά βασικό μέρος του εγγράφου ασφάλειας και προστασίας.

Η συνοπτική διασάφηση εξόδου σε έντυπη μορφή κατά τα ανωτέρω, υπογράφεται από το πρόσωπο που την καταθέτει και καταχωρείται από το αρμόδιο τελωνείο στο Ενιαίο Βιβλίο Καταχώρησης.

• Ανάλυση κινδύνου νια σκοπούς ασφάλειας και προστασίας

2.11 ΚΥΡΩΣΕΙΣ

Στις περιπτώσεις που δεν τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες σχετικά με τη συνοπτική διασάφηση εξόδου (π.χ. μη υποβολή ή εκπρόθεσμη υποβολή της συνοπτικής διασάφησης εξόδου κ.λπ.) επιβάλλεται το πρόστιμο της παραγράφου 2 του άρθρου 147 του Ν.2960/2001, μέχρι τη θέσπιση ειδικότερης διάταξης.

Στην περίπτωση διαπίστωσης ανακρίβειας των πληροφοριών που παρέχονται μέσω της συνοπτικής διασάφησης εξόδου (αρ. 15 Καν. 952/2013), θα επιβάλλεται η ποινή του άρθρου 42 του Ν.2960/2001 (μέχρι τη θέσπιση ειδικότερης διάταξης), επιφυλασσομένων των περί λαθρεμπορίας διατάξεων ή της εφαρμογής άλλων ισχυουσών κατασταλτικών διατάξεων.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 - ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ

3.1. ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ

Όταν μη ενωσιακά εμπορεύματα που βρίσκονται σε προσωρινή εναπόθεση ή σε καθεστώς ελεύθερης ζώνης πρόκειται να επανεξαχθούν και δεν απαιτείται γι' αυτά η υποβολή τελωνειακής διασάφησης ή συνοπτικής διασάφησης εξόδου, τότε κατατίθεται γνωστοποίηση επανεξαγωγής στο αρμόδιο τελωνείο.

Κατά τη μεταβατική περίοδο και μέχρι την έναρξη λειτουργίας του πλήρους Αυτοματοποιημένου Συστήματος Εξαγωγών, η γνωστοποίηση επανεξαγωγής συντάσσεται με τη χρήση του εντύπου που αντιστοιχεί στο υπόδειγμα του Παραρτήματος V! της παρούσας.

Συμπληρώνονται υποχρεωτικά όλες οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στο έντυπο. Η γνωστοποίηση επανεξαγωγής υπογράφεται από το πρόσωπο που την καταθέτει και υποβάλλεται στο αρμόδιο τελωνείο, σε τρία αντίγραφα. Ειδικότερα, συμπληρώνεται υποχρεωτικά ο αριθμός ΜRN του προηγούμενου τελωνειακού παραστατικού/ών (συνοπτικής διασάφησης εισόδου/διασάφησης διαμετακόμισης/τελωνειακής διασάφησης) ώστε να μπορεί να γίνει συσχετισμός με αυτό/ά. Μαζί με τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής, προσκομίζονται και όλα τα διαθέσιμα εμπορικά, λιμενικά έγγραφα (έγγραφο μεταφοράς κατά την άφιξη και αναχώρηση, δηλωτικό εξαγωγής κ.λπ.).

Η γνωστοποίηση επανεξαγωγής καταχωρείται στο Ενιαίο Βιβλίο Καταχώρησης. Ο αύξων αριθμός και η ημερομηνία καταχώρησης της γνωστοποίησης επανεξαγωγής συμπληρώνονται από τον τελωνειακό υπάλληλο στο πεδίο «Αριθμός καταχώρησης επανεξαγωγής».

Η γνωστοποίηση επανεξαγωγής δεν περιέχει τα δεδομένα ασφάλειας και προστασίας.

Το τελωνείο επεξεργάζεται τα στοιχεία, επιβεβαιώνει ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις για την κατάθεση γνωστοποίησης επανεξαγωγής και όχι υποβολής συνοπτικής διασάφησης εξόδου (π.χ. μεταφόρτωση εντός των 14 ημερών) και, αν κριθεί σκόπιμο, διενεργείται έλεγχος των εμπορευμάτων.

Μετά την διεκπεραίωση των σχετικών διαδικασιών, το τελωνείο ειδοποιεί το πρόσωπο που κατέθεσε τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής ότι επιτρέπεται η φόρτωση προς επανεξαγωγή των εμπορευμάτων, θέτει σχετική ενυπόγραφη μνεία στη θέση «Αδεια εξόδου/φόρτωσης», επί των τριών αντιγράφων της γνωστοποίησης επανεξαγωγής, και επιστρέφει τα δύο αντίγραφα στον ενδιαφερόμενο.

Παραδείγματα περιπτώσεων κατάθεσης γνωστοποίησης επανεξαγωγής αναφέρονται στο Παράρτημα IX της παρούσας.

Για την πιστοποίηση της εξόδου των εμπορευμάτων εκτός του τελωνειακού εδάφους της Ε.Ε., το πρόσωπο που είναι υπεύθυνο για τη μεταφορά τους προσκομίζει τα αιτούμενα από το τελωνείο έγγραφα μεταφοράς (έγγραφο μεταφοράς κατά την άφιξη και αναχώρηση) με ακριβή αναφορά των αντίστοιχων αριθμών δηλωτικού/διασάφησης προσωρινής εναπόθεσης, στίχου/ων και δεμάτων, βεβαιωμένα ως προς τη φόρτωση των εμπορευμάτων. Επισημαίνεται ότι από τα ως άνω σχετικά έγγραφα πρέπει να προκύπτει σαφώς ότι ο τελικός προορισμός των εμπορευμάτων είναι τρίτη χώρα. Εν συνεχεία, το ως άνω πρόσωπο πιστοποιεί τη φόρτωση στη θέση «Πιστοποίηση φόρτωσης», επί των δύο αντιγράφων της γνωστοποίησης επανεξαγωγής, τα οποία και καταθέτει στο τελωνείο.

Το Τελωνείο θέτει σχετική ενυπόγραφη μνεία στη θέση «Επιβεβαίωση εξόδου», αναφέροντας το έγγραφο βάσει του οποίου γίνεται η επιβεβαίωση, στα δύο αντίγραφα της γνωστοποίησης επανεξαγωγής που του έχουν κατατεθεί, και επιστρέφει το ένα αντίγραφο στον ενδιαφερόμενο.

Η εξόφληση/πίστωση του αντίστοιχου στίχου του δηλωτικού/διασάφησης εναπόθεσης πραγματοποιείται μέσω της λειτουργίας «Ειδική Πίστωση» με βάση τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής και τα παραπάνω αναφερόμενα έγγραφα μεταφοράς.

3.2. ΑΡΜΟΔΙΟ ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ

Αρμόδιο τελωνείο για την κατάθεση της γνωστοποίησης επανεξαγωγής είναι το τελωνείο εξόδου, όπως αυτό περιγράφεται αναλυτικά στο Παράρτημα Μ της παρούσας.

3.3 ΥΠΕΥΘΥΝΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ

Η γνωστοποίηση επανεξαγωγής κατατίθεται από τον μεταφορέα ή από κάθε πρόσωπο που είναι σε θέση να προσκομίσει τα εμπορεύματα ή να φροντίσει για την προσκόμισή τους στο τελωνείο εξόδου, όπως περιγράφεται αναλυτικά στο σημείο 2.3 της παρούσας.

3.4 ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ

3.4.1 Τροποποίηση της γνωστοποίησης επανεξαγωγής

Επιτρέπεται η τροποποίηση ενός ή περισσότερων στοιχείων της γνωστοποίησης επανεξαγωγής με την κατάθεση έντυπης αίτησης από το πρόσωπο που την έχει καταθέσει. Το αρμόδιο τελωνείο αποδέχεται/δεν αποδέχεται κατά περίπτωση την εν λόγω αίτηση, θέτοντας σχετική μνεία στην έντυπη αίτηση τροποποίησης.

Δεν επιτρέπεται τροποποίηση σε καμία από τις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) όταν οι τελωνειακές αρχές έχουν πληροφορήσει το πρόσωπο που κατέθεσε τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής ότι σκοπεύουν να εξετάσουν τα εμπορεύματα, λόγω ύπαρξης βάσιμων υπονοιών ή ενδείξεων, β) όταν οι τελωνειακές αρχές έχουν διαπιστώσει ότι ένα ή περισσότερα στοιχεία της γνωστοποίησης επανεξαγωγής είναι ανακριβή ή ελλιπή,

γ) όταν οι τελωνειακές αρχές έχουν ήδη απελευθερώσει τα εμπορεύματα προκειμένου να εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.

3.4.2 Ακύρωση της γνωστοποίησης επανεξαγωγής

Όταν τα εμπορεύματα για τα οποία έχει κατατεθεί γνωστοποίηση επανεξαγωγής δεν εξέρχονται από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης, οι τελωνειακές αρχές ακυρώνουν τη γνωστοποίηση σε οποιαδήποτε από τις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) Κατ' αίτηση του προσώπου που καταθέτει τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής.

Στην περίπτωση αυτή τηρείται η ακόλουθη διαδικασία:

Κατατίθεται έντυπη αίτηση ακύρωσης στο αρμόδιο τελωνείο μαζί με τα δύο αντίγραφα της γνωστοποίησης επανεξαγωγής. Στην εν λόγω αίτηση αναγράφονται οι λόγοι για τους οποίους τα εμπορεύματα δεν πρόκειται να εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης. β) Εντός 150 ημερών μετά την κατάθεση της γνωστοποίησης.

Στην περίπτωση αυτή, επιστρέφονται στο τελωνείο τα δύο αντίγραφα της γνωστοποίησης επανεξαγωγής. Το τελωνείο θέτει σχετική μνεία ότι έχει ακυρωθεί η γνωστοποίηση επανεξαγωγής λόγω παρέλευσης του ως άνω χρονικού διαστήματος.

3.5. ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΠΑΝΕΞΑΓΩΓΗΣ

Η γνωστοποίηση επανεξαγωγής δεν υπόκειται στις χρονικές προθεσμίες που αφορούν στην υποβολή συνοπτικής διασάφησης εξόδου. Σε κάθε περίπτωση, η γνωστοποίηση επανεξαγωγής θα πρέπει να κατατίθεται πριν την αναχώρηση του μεταφορικού μέσου με το οποίο τα εμπορεύματα πρόκειται να εγκαταλείψουν το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.

3.6 ΚΥΡΩΣΕΙΣ

Στις περιπτώσεις που δεν τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες σχετικά με τη γνωστοποίηση επανεξαγωγής (π.χ. μη κατάθεση γνωστοποίησης επανεξαγωγής) επιβάλλεται το πρόστιμο της παραγράφου 2 του άρθρου 147 του Ν.2960/2001, μέχρι τη θέσπιση ειδικότερης διάταξης.

Στην περίπτωση διαπίστωσης ανακρίβειας των πληροφοριών που παρέχονται μέσω της γνωστοποίησης επανεξαγωγής (αρ. 15 Καν. 952/2013), θα επιβάλλεται η ποινή του άρθρου 42 του Ν.2960/2001 (μέχρι τη θέσπιση ειδικότερης διάταξης), επιφυλασσομένων των περί λαθρεμπορίας διατάξεων ή της εφαρμογής άλλων ισχυουσών κατασταλτικών διατάξεων.

Τέλος, παρακαλούνται οι Προϊστάμενοι των Τελωνειακών Αρχών για τη συμβολή τους στην εφαρμογή των ανωτέρω καθώς και για την αποτύπωση-αποστολή ενδεχόμενων δυσχερειών ή προβλημάτων για την επίλυσή τους από τις αρμόδιες Διευθύνσεις της Κεντρικής Υπηρεσίας.

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΑΔΕ ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙV

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VI

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VII

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VIII

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IX

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ X

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι